論文 - 金 蘭美
件数 36 件-
特定読み手宛てのメール文タスクのフィードバック―作文支援システム『さくらだより』のフィードバックを例に―
金蘭美
日本語学研究 81 45 - 61 2024年9月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 単著
-
メール文における読み手配慮表現の指導について―作文支援システム『さくらだより』の基礎データの分析から―
金蘭美,金庭久美子
ときわの杜論叢 ( 11 ) 印刷中 2024年3月 [査読有り]
担当区分:筆頭著者 記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(大学,研究機関紀要) 単著
-
メール文における連用中止形の使用状況
金蘭美, 金庭久美子
日本語教育方法研究会誌 30 ( 2 ) 74 - 75 2024年3月
担当区分:筆頭著者 記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:日本語教育研究会 単著
-
メール文のための難易度判定基準設定の試み―100種類のメール文タスク作成を通して―
金蘭美/金庭久美子/橋本直幸
日本語教育方法研究会誌 31 ( 2 ) 122 - 123 2024年3月
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(研究会,シンポジウム資料等) 単著
-
メール文に見られる読み手配慮表現の誤用の傾向
金 蘭美, 金庭 久美子
日本語教育方法研究会誌 30 ( 1 ) 110 - 111 2023年9月
担当区分:筆頭著者 記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:日本語教育方法研究会 共著
This study investigated the misuse of consideration expressions in emails by Japanese language learners using data from the development of "SAKURADAYORI." The results of the survey categorized five types of misuse: A) errors in honorific language, B) failure to use mitigating expressions, C) inappropriate greetings, D) expressions unsuitable for the context or recipient, and E) behaviors that are inappropriate in Japanese etiquette. While type-A errors may indicate a lack of Japanese proficiency, type-B and type-E errors could be perceived as personal issues. Therefore, providing feedback that explains the correct expressions and the reasons behind the inappropriate ones is crucial.
-
作文支援システム「さくら」の開発―フィードバック方法の改善―
金蘭美,金庭久美子,川村よし子
日本語教育方法研究会誌 29 ( 2 ) 92 - 93 2023年3月
担当区分:筆頭著者 記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 単著
-
メール文に見られる条件表現「なら」の使用について―メールの発信・返信別に注目して―
金蘭美,金庭久美子
ときわの杜論叢 ( 9 ) 2022年3月 [査読有り]
担当区分:筆頭著者 記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 単著
-
メール文に見られる用件の切り出し方の比較 ― タスクの種類および使用表現に注目して―
金蘭美,金庭久美子,金玄珠
日本語教育研究 59 105 - 117 2022年 [査読有り]
担当区分:筆頭著者 記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 単著
-
大学院科目で日本語教育における管理運営業務を扱う試み
中川 健司, 浦 由実, 半沢 千絵美, 金 蘭美
日本語教育方法研究会誌 29 ( 1 ) 78 - 79 2022年
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:日本語教育方法研究会 共著
Japanese language instructors perform a wide range of administration and management tasks in addition to teaching, but there are very few opportunities to learn about these tasks. It is uncommon for Japanese language teacher training courses or undergraduate and graduate courses in Japanese language education to cover the area of administration and management, and information sharing and discussions across institutions on the topic are rarely held at academic societies. There have been some attempts in recent years to provide a forum for learning about administration and management in Japanese language education. This presentation reports on a case study of a graduate course in Japanese language education that deals with administration and management in Japanese language education.
-
「作文支援システムに必要な「支援」‐日本語学習支援システムの変遷と展望‐」
金蘭美,金庭久美子
ときわの杜論叢 ( 8 ) 2021年3月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(大学,研究機関紀要) 出版者・発行元:横浜国立大学国際戦略推進機構 共著
-
「YNUコーパスにおける「テシマウ」の使用の特徴」
金庭久美子,金蘭美,曹娜
日本語・日本語教育 ( 4 ) 55 - 73 2021年3月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(大学,研究機関紀要) 出版者・発行元:立教大学日本語教育センター 共著
-
「てしまう」の指導法に関する一考察
金 蘭美, 金庭 久美子
日本語教育方法研究会誌 27 ( 1 ) 4 - 5 2021年
担当区分:筆頭著者 記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:日本語教育方法研究会 共著
This study examined the use of "<i>te-shimau</i> " by Japanese native speakers (JNS) and Japanese language learners (JLL) using a narrative task which is Task 12 of the YNU corpus. The results showed that JNS often use [non volitional verb + <i>te-shimau </i> ] to describe unfavorable situations that happened at the climax of the story, while JLL use it less frequently and at different parts of the story. Based on these results, it was suggested that when teaching "<i>te-shimau</i> ", a narrative task helps to practice using [non volitional verb + <i>te-shimau</i> ] in situations where something unfavorable happened.
-
発信メールと返信メールに現れる「なら」の使用について
金 蘭美, 金庭 久美子
日本語教育方法研究会誌 28 ( 1 ) 22 - 23 2021年
担当区分:筆頭著者 記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:日本語教育方法研究会 共著
This study compared the use of "~Nara" in outgoing and reply e-mail. The results showed that there was a difference between native Japanese speakers and non-native Japanese speakers when sending reply e-mail. In the case of outgoing e-mail, non-native Japanese speakers were able to assume the relationship with the other party by themselves, but it is thought that they were not accustomed to sending reply e-mail, and their writing style was different from that of native Japanese speakers. Therefore, it is necessary to provide instruction, not only for sending outgoing e-mail, but also for sending reply e-mail.
-
専門科目(物理)と漢字のコラボレーション授業:物理の文脈を利用した漢字学習の有効性
太田亨,佐藤尚子,藤田清士,金蘭美
金沢大学国際機構紀要 ( 2 ) 1 - 17 2020年3月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(大学,研究機関紀要) 出版者・発行元: 金沢大学留学生センター 共著
-
日本語メール文に見られる伝聞表現-相手からの情報を前提情報とする場合-
金蘭美・金庭久美子・金玄珠
日語日文学 84 23 - 38 2019年11月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 共著
-
専門科目(物理)と漢字のコラボレーション授業:物理の文脈を利用した漢字と専門語彙・表現学習の重要性
太田亨,佐藤尚子,藤田清士,金蘭美
金沢大学国際機構紀要 ( 1 ) 1 - 15 2019年3月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(大学,研究機関紀要) 出版者・発行元: 金沢大学留学生センター 共著
-
留学生支援と異文化理解を目的とした教養科目―サマープログラムのためのサポーター育成の実践と課題―
半沢千絵美
ときわの杜論叢 ( 6 ) 1 - 9 2019年3月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(大学,研究機関紀要) 出版者・発行元:横浜国立大学国際戦略推進機構 共著
-
大学体験を目的とした短期留学プログラム:―アンケート結果から見えてきた改善の成果と今後の課題―
金 蘭美, 半沢 千絵美
日本語教育方法研究会誌 25 ( 2 ) 44 - 45 2019年
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:日本語教育方法研究会 共著
This presentation reports on the 2018 YNU Summer Program which was held to promote a "college experience in Japan" for international students. A Total of 25 students from 6 countries and regions participated in the program. This year, no Japanese language class was provided for the summer program, and the students participated in the pre-existing Japanese language and other classes. Furthermore, a graduate college orientation was held to encourage the students to consider YNU as a study abroad option. In the presentation, we will discuss how we made changes in the curriculum based on the survey results from the previous year and talk about future planned improvements.
-
専門科目(物理)と漢字のコラボレーション授業:物理の文脈を利用した漢字と専門語彙の教育・学習の必要性を考える
太田亨,佐藤尚子,藤田清士,金蘭美
金沢大学留学生センター紀要 ( 21 ) 1 - 14 2018年3月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(大学,研究機関紀要) 共著
-
韓国人日本語学習者の断りのメール文の特徴―読み手によい印象を与えない表現を中心に―
金蘭美,金庭久美子,金玄珠
日本語学研究 ( 55 ) 3 - 18 2018年3月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:韓国日本語学会 共著
-
これからの短期留学プログラムの形:―アンケートの結果から見えてきた課題と展望―
金 蘭美, 小川 誉子美, 半沢 千絵美
日本語教育方法研究会誌 24 ( 2 ) 122 - 123 2018年
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:日本語教育方法研究会 共著
This presentation reviews the 2017 YNU Japanese Language and Culture Summer Program and discusses considerations for improvements. The program mainly consisted of Japanese language and culture classes, and the 2017 program offered beginning-intermediate and advanced classes to match the online placement test results. Academic counseling was also provided for those interested in applying for graduate school. The program evaluation showed that while the participants were satisfied with the Japanese language and culture classes overall, some felt that the program did not exactly match their individual Japanese language levels and purposes for attending the summer program.
-
メールタスクにおける「V ようと思う」の使用状況:―日本語学習者と日本語母語話者の違いに着目して―
金 蘭美, 金庭 久美子
日本語教育方法研究会誌 25 ( 1 ) 42 - 43 2018年
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(研究会,シンポジウム資料等) 出版者・発行元:日本語教育方法研究会 共著
This study analyzes the usage of 'V-yoo to omou' in an e-mail task given to 30 native speakers and 90 learners of Japanese. The e-mail task was to reply to a request to bring something to a picnic. It was found that Japanese language learners never used 'V-yoo to omou' despite having learned it, while it was a common choice of Japanese native speakers. 'V-yoo to omou' was used in this task to let the other person make the final decision, but learners did not understand this nuance. In conclusion, we found that we need to reconsider how 'V-yoo to omou' is taught.
-
メール文に見られる読み手配慮の日韓比較
金蘭美,金庭久美子,金玄珠
韓国日本語学会学術発表大会 160 - 166 2017年9月
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(その他学術会議資料等) 共著
-
YNU書き言葉コーパスに見られる日本語学習者の接続詞の使用について―韓国語母語話者の「逆接」関係の接続詞に注目して―
金蘭美
横浜国大国語研究 ( 35 ) 89 - 93 2017年3月
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(大学,研究機関紀要) 単著
-
YNU書き言葉コーパスに見られる日本語学習者の接続詞の選択―韓国語母語話者の「それで」の多用に注目して―
金蘭美
ときわの杜論叢 ( 4 ) 52 - 68 2017年3月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(大学,研究機関紀要) 出版者・発行元:横浜国立大学国際戦略推進機構 単著
-
相手の要求に応じられない場合の対応の仕方:―メール文における日本語母語話者と日本語学習者の違い―
金庭 久美子, 金 蘭美, 橋本 直幸, 川村 よし子
日本語教育方法研究会誌 24 ( 1 ) 80 - 81 2017年
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:日本語教育方法研究会 共著
This study analyses emails written by 30 Japanese native speakers (JNS) and 90 Japanese language learners (JLL). Each participant wrote an email for Task A, "Declining a request for a translation" and Task B, "Inquiring about coming to Japan." For Task A, we found that the JNS used circumlocution, saying thingsin a roundabout way such as dekisoo ni nai, whereas JLL commonly used direct phrases such as dekinai. For Task B, JNS inquired without appealing to the senses, but JLL mentioned hardships and lacked consideration. Japanese language education should introduce JLL to methods of responding more politely or indirectly.
-
メール文の自動採点のための評価基準とタスク―タスクの達成の可否と必須語に焦点を当てて―
金蘭美
日本語学研究 ( 48 ) 3 - 19 2016年6月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:韓国日本語学会 単著
-
書き言葉における日本語学習者の文体の使用状況―『YNU書き言葉コーパス』を用いて―
金蘭美,金庭久美子
ときわの杜論叢 ( 3 ) 47 - 65 2016年4月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(大学,研究機関紀要) 出版者・発行元:横浜国立大学国際戦略推進機構 共著
-
書き言葉における日本語学習者の文体の使用状況-『YNU書き言葉コーパス』を用いて―
金 蘭美, 金庭 久美子
ときわの杜論叢 3 2016年
担当区分:筆頭著者 記述言語:その他外国語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 共著
-
作文の評価基準における一考察 : メール文の自動採点に向けて
金蘭美, 金庭久美子, 橋本直幸
韓国日本語学会学術発表大会 150 - 156 2015年9月
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(その他学術会議資料等) 共著
-
書き言葉の資料に見られる読み手配慮と文化的能力
金庭久美子,金蘭美
日本語プロフィシェンシー研究 ( 3 ) 29 - 49 2015年3月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(大学,研究機関紀要) 共著
-
作文評価研究の動向と展望
金蘭美・金庭久美子
日本語教育研究の最前線2013 1 - 13 2013年9月
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 共著
-
韓国語教材における文法記述の問題点―日本人学習者のための文法記述の提案―
金蘭美
横浜国大国語研究 ( 31 ) 1 - 14 2013年3月
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(大学,研究機関紀要) 単著
-
許容度調査を通してみた「について」と「に対して」への認識の相違―韓国人学習者と日本語母語話者を対象に―
金蘭美
日語日文学研究 72 ( 1 ) 17 - 34 2010年2月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 単著
-
「xにとってAはB」構文の意味・用法ー母語話者と学習者の使用例の比較を通して―
金 蘭美
日本語教育 ( 142 ) 102 - 112 2009年7月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 単著
-
日本語学習者の複合助詞の使用について―韓国語母語話者の「について」の多用に注目して―
金蘭美
日語日文学研究 67 ( 1 ) 3 - 20 2008年11月 [査読有り]
記述言語:日本語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 単著