MITSUO Sadayuki

Affiliation

International Strategy Organization

Job Title

Professor

Research Fields, Keywords

Classroom research, Foreign language activities, English education, English teaching methodology (high school)



Degree 【 display / non-display

  • Doctor of Education in TESOL -  Temple University (U.S.A)

Field of expertise (Grants-in-aid for Scientific Research classification) 【 display / non-display

  • Foreign language education

 

Books 【 display / non-display

  • Language Arts

    (Part: Contributor )

    Tamagawa University Press  2016.07 ISBN: 4472405199

  • Classroom Research in the Field of Language Education

    (Part: Joint Work )

    2010.12

Thesis for a degree 【 display / non-display

  • A Japanese COLT: Analyzing Teaching Performance in a Junior High School Practicum

    満尾貞行 

      2012.06  [Refereed]

    Doctoral Thesis   Single Work

     View Summary

    COLTをベースに、独自の観察シートの作成を試みた。(様々な言語活動の項目に関してその相互関係を知り、結果として学習者がどのような英語活動(特にコミュニケーション活動)をどの程度行ったかを記録できる。この記録は数値化でき、統計分析を可能にする。) 研究目的は、観察シートの開発、三者の視点の比較分析、中学校教員からより具体的なフィードバックを得る方法の確立にある。 実習生、英語科教育法を担当する大学教員、中学校英語教員を被験者として、実習生5名の実習授業のビデオ観察をしてもらい、作成した観察シートを用いて、記録してもらった。その他の質問にも回答してもらい、統計分析を施した。 この観察シートを用いることで、観察に不慣れな実習生も視点を具体的に持って授業観察ができること、彼らにとって授業分析がより具体的になること、小学校、大学における英語の授業の分析のための観察シートに繋がること等を挙げた。 (本文総数ページ数、英文、301)

  • Intercultural Communication

    満尾貞行 

      1985.03  [Refereed]

    Master Thesis   Single Work

     View Summary

    価値観は、人々の非言語活動にも影響を与える。異文化交流の際、異なった価値観を背景に持つ非言語活動から誤解が生まれることがある。文化人類学者F.クラックホーンの価値論、J.C.コンドンの価値論に基づき、価値観と非言語活動の関係を論じつつ、この誤解の問題を考察し、英語教育にどう生かすかを提起した。 (本文総数ページ数、英文、107 )

Papers 【 display / non-display

  • The New English Language Curriculum to Foster Students' Autonomy

      ( 六 )   65 - 84   2019.03  [Refereed]

    Joint Work

     View Summary

    The English Education Liaison and Coordination Committee of YNU asked English Division to verify the effectiveness of the new English curriculum, which has been introduced since the academic year of 2017, at the end of the academic year of 2017. In this article, we would like to review the following and respond to this request: 1) the overall background for this curriculum reformation and the leadership of the current YNU President, Dr. Yuichi Hasebe, who took office in 2016, 2) General freshman orientation week for English curriculum, 3) International graduate student TA visits for intercultural understanding, 4) preliminary findings regarding student responses to international graduate student TA visits, and 5) statistical analysis of questionnaire for students.

  • Fostering students' autonomy through the English Language Class

    Mitsuo Sadayuki

    Tokiwanomori   ( 六 )   40 - 51   2019.03  [Refereed]

    Single Work

     View Summary

    The writer aims to develop learners' autonomy through their use of the reading skill and also other three skills with English newspaper and other materials in the language class. What types of language activities and assignments are possibilities to develop learners' autonomy? The writer discusses the teaching plans based on literature review and his long-life experience of teaching.

  • The analysis of YNU Freshmen's TOEFL Test Results in the past 5 years

    WATANABE Masahito,TAJIMA Yukiko,MITSUO Sadayuki

    The journal of Tokiwanomori ( YNU )  5   41 - 81   2018.08  [Refereed]

    Joint Work

    DOI CiNii

  • Exploring the possibilities of teacher training program for globalization

    Mitsuo Sadayuki, Hashimoto Yukari

    YCEB report ( Yokohama city board of education )    8 - 34   2014.03

    Joint Work

  • 学習者の英語への関心・意欲―高学年~中学校1年夏と3年夏―

    満尾 貞行

    ARCLE REVIEW 研究紀要 ( ベネッセ教育総合研究所 )  8   56 - 70   2014.03  [Refereed]  [Invited]

    Single Work

     View Summary

    本研究では、英語学習に対する学習者の関心・意欲の要因を探ることである。横浜国立大学教育人間科学部附属横浜小学校の英語活動の観察(平成22年度)および中学校における英語科授業観察(平成23年度)、平成23年度入学の附属中学校生徒へのアンケート調査(1年次4、7月、3年次7月)で収集できたデータ分析を中心としている。結果として、①発信型の英語学習、②英語でクラスメートとコミュニケーションする、③みんなで協力する、を要因として見いだせた。 (pp. 56-70)

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Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    Project Year: 2009.04  -  2013.03