Affiliation |
College of Education, Department of School Education , Specialization in School Education and Psychology |
Job Title |
Professor |
Date of Birth |
1964 |
Research Fields, Keywords |
cultural psychology, situated theory, team building, design of developmental environment, educational psychology |
Mail Address |
|
Related SDGs |
ARIMOTO Norifumi
|
|
The Best Research Achievement in Research Career 【 display / non-display 】
-
【Book】 コミュニティ・オブ・クリエイティビティ : ひらめきの生まれるところ(日本文教出版) 2022
【Book】 Designed Reality 2013.10
【Book】 An Introduction to Perfomatory Psychology 2019.03
Profile 【 display / non-display 】
-
Studying educational psychology, especially teacher training and team building. Working with school teachers, students, and participants in a variety of learning situations to design learning environments that support each other's development. Interested in improv games.
Education 【 display / non-display 】
-
-1993
Tokyo Institute of Technology Doctor Course Completed
-
-1990
Yokohama National University Master Course Completed
-
1984.4-1988.3
Tokyo University of Foreign Studies Graduated
Degree 【 display / non-display 】
-
Doctor of Philosophy - Tokyo Institute of Technology
-
Master of Education - Yokohama National University
Campus Career 【 display / non-display 】
-
2021.4
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education Department of School Education Specialization in School Education and Psychology Professor
-
2017.4-2021.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education Department of School Education Specialization in School Education and Psychology Professor
-
2010.4-2017.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences Department of School Education Specialization in School Education and Psychology Professor
-
2007.4-2010.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences Department of School Education Specialization in School Education and Psychology Associate Professor
-
2000.4-2007.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences Department of School Education Specialization in School Education and Psychology Associate Professor
External Career 【 display / non-display 】
-
2006.11
-
1995.4-2000.3
-
1993.4-1995.3
Research Assistant
-
1988.9-1989.9
Academic Society Affiliations 【 display / non-display 】
-
2012.4
Japan Music Education Society
-
2012.3
Japanese Association of Qualitative Psychology
-
Japanese Cognitive Science Society
-
The Japanese Association of Educational Psychology
-
Japan Society of Developmental Psychology
Research Areas 【 display / non-display 】
-
Humanities & Social Sciences / Educational psychology
Books 【 display / non-display 】
-
コミュニティ・オブ・クリエイティビティ : ひらめきの生まれるところ
奥村 高明, 有元 典文, 阿部 慶賀( Role: Sole author)
日本文教出版 ( ISBN:9784536601313 )
Language:Japanese Book type:Scholarly book
-
An introduction to Performatory Psychology
( Role: Joint author)
( ISBN:978-4788516243 )
Total pages:230 Responsible for pages:141−159 Language:Japanese Book type:Scholarly book
-
Let's Develop: A Self-Help Guide to Continuous Personal Growth
( Role: Joint translator)
( ISBN:978-4-7885-1604-5 )
Total pages:224 Responsible for pages:149-192 Language:Japanese Book type:Scholarly book
-
香川 秀太, 有元 典文, 茂呂 雄二( Role: Sole author)
新曜社 ( ISBN:9784788516243 )
Language:Japanese Book type:Scholarly book
-
みんなの発達! : ニューマン博士の成長と発達のガイドブック
Newman Fred, Goldberg Phyllis, 茂呂 雄二, 郡司 菜津美, 城間 祥子, 有元 典文( Role: Sole author)
新曜社 ( ISBN:9784788516045 )
Language:Japanese Book type:Scholarly book
Thesis for a degree 【 display / non-display 】
-
Social Construction of Cognition in Classroom
ARIMOTO, Norifumi
1993.3
Doctoral Thesis Single Work [Reviewed]
Papers 【 display / non-display 】
-
他者貢献を基軸とした小学校でのタブレット端末活用の学習環境デザイン
室矢 真弓, 有元 典文
日本教育心理学会総会発表論文集 64 ( 0 ) 197 2022
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会 Joint Work
-
郡司 菜津美, 清家 隆太, 有元 典文
日本教育心理学会総会発表論文集 63 ( 0 ) 120 - 121 2021
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会 Joint Work
Other Link: https://ci.nii.ac.jp/naid/130008078218
-
対話をうながす学習環境デザイン(2):教員のリスクに着目した性教育デザインの検討
宮川 亜実, 有元 典文, 郡司 菜津美
日本教育心理学会総会発表論文集 62 ( 0 ) 118 2020
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会 Joint Work
Other Link: https://ci.nii.ac.jp/naid/130007982703
-
対話をうながす学習環境デザイン(1):生徒・教師の座席配置の認識に関する一考察
小黒 竜太, 有元 典文
日本教育心理学会総会発表論文集 62 ( 0 ) 117 2020
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会 Joint Work
Other Link: https://ci.nii.ac.jp/naid/130007982704
-
教職入門における学校保健・安全に関する教育内容の検討-授業実践における学生のイメージ変化を手掛かりに-
物部博文, 有元典文, 泉真由子, 郡司 菜津美, 杉崎 弘周, 藤原 昌太, 植田 誠治
横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学 2 191 - 196 2019.2
Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution) Publisher:横浜国立大学教育学部 Single Work
Other Link: http://doi.org/10.18880/00012276
Review Papers 【 display / non-display 】
-
教育研究最前線 社会的な達成としての学習
初等教育資料 東洋館出版社 825 62 - 65 2007.9
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (other) Single Work
-
Situated Cognition
Encyclopedia of Artificial Intelligence 133 - 134 2005.12
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (other) Joint Work
Presentations 【 display / non-display 】
-
PG031 共同による学習環境デザインの実際(3) : 協働学習が児童の知識獲得に及ぼす効果:小学3年生の漢字学習の実践から
菅井 篤 , 有元 典文
日本教育心理学会第57回総会 日本教育心理学会
Event date: 2015.8
Language:Japanese Presentation type:Poster presentation
Venue:朱雀メッセ(新潟)
-
PB015 社会的な学習環境の分析(1) : 社会文化的環境が非行傾向行為に与える影響
大内 里紗 , 有元 典文
日本教育心理学会第57回総会 日本教育心理学会
Event date: 2015.8
Language:Japanese Presentation type:Poster presentation
Venue:朱雀メッセ(新潟)
-
PB016 社会的な学習環境の分析(2) : 学生の動機づけを高める学習環境デザイン
榎 加代子 , 有元 典文
日本教育心理学会第57回総会 日本教育心理学会
Event date: 2015.8
Language:Japanese Presentation type:Poster presentation
Venue:朱雀メッセ(新潟)
-
PB017 社会的な学習環境の分析(3) : 教育実習における経験の過程と多様性
有村 勇紀 , 有元 典文
日本教育心理学会第57回総会 日本教育心理学会
Event date: 2015.8
Language:Japanese Presentation type:Poster presentation
Venue:朱雀メッセ(新潟)
-
PG029 共同による学習環境デザインの実際(1) : English Campという協同学習の効果
瀧 香央季 , 有元 典文
日本教育心理学会第57回総会 日本教育心理学会
Event date: 2015.8
Language:Japanese Presentation type:Poster presentation
Venue:朱雀メッセ(新潟)
Charge of on-campus class subject 【 display / non-display 】
-
2023 Educational Clinical Practice Research
Graduate School of Education
-
2023 Support Theory and Applications in Educational Area 1
Graduate School of Education
-
2023 Seminar on Thesis Writing 2
Graduate School of Education
-
2023 Seminar on Thesis Writing 1
Graduate School of Education
-
2023 Education Support Design
Graduate School of Education
Committee Memberships 【 display / non-display 】
-
横浜市社会教育委員
2018.4 委員
Committee type:Municipal
-
ほどがや市民活動センター評議会
2014.4 委員
Committee type:Municipal
-
川崎市総合教育センター運営委員会
2012.6 運営委員
Committee type:Other
-
神奈川県立松陽高等学校学校運営協議会委員
2019.6 委員
Committee type:Municipal
-
神奈川県立松陽高等学校 学校評議員
2017.4 - 2019.5 評議委員
Committee type:Other
Social Contribution(Extension lecture) 【 display / non-display 】
-
第1回茅ヶ崎市立北陽中学校校内研
Role(s): Consultant
第1回茅ヶ崎市立北陽中学校 茅ヶ崎市立北陽中学校 2019.6
Audience: Junior high school students, Teachers
Type:Research consultation
-
座間市立西中学校研究授業
Role(s): Consultant
座間市立西中学校 座間市立西中学校 2019.6
Audience: Junior high school students, Teachers
Type:Research consultation
-
日本赤十字看護大学 実習指導者研修会「教育方法:—状況に組み込まれた学習—」
Role(s): Consultant
日本赤十字看護大学 2019.6
Audience: University students, Teachers
Type:Research consultation
-
茅ヶ崎市立鶴嶺小学校第1回研究授業
Role(s): Consultant
茅ヶ崎市立鶴嶺小学校 2019.6
Audience: Teachers
Type:Research consultation
-
茅ヶ崎市立中島中第1回研究授業
Role(s): Consultant
茅ヶ崎市立中島中学校 2019.6
Audience: Teachers
Type:Research consultation
Academic Activities 【 display / non-display 】
-
保土ケ谷区はぐくみ塾中間報告会 はぐくみカフェ
Role(s): Other
( 保土ケ谷公会堂2号会議室 ) 2018.9
Type:Other