Affiliation |
College of Education, Department of School Education , Specialization in School Education and Psychology |
Job Title |
Professor |
Related SDGs |
The Best Research Achievement in Research Career 【 display / non-display 】
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【Book】 人間形成と承認―教育哲学の新たな展開 2014.07
【Book】 学校という対話空間 2011.01
【Published Thesis】 教育的関係におけるコミュニケ―ション的行為の可能性ー相互承認による自己形成論へ 2003.11
The Best Research Achievement in the last 5 years 【 display / non-display 】
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【Book】 Manabi and Japanese Schooling: Beyond Learning in the Era of Globalisation 2020.03
【Published Thesis】 道徳問題への取り組み方を学ぶーリベラリズム道徳をひらく授業ー(道徳教育論叢) 2023.09
【Published Thesis】 Philosophy of Minna and moral education: Manabi that encompasses everyone(Educational Philosophy and Theory) 2022.06
【Presentation(International conference)】 Manabi and Minna as Japanese Educational Anthropology: How Can We Learn to Live Together in Schools?(The 51th Annual Conference of the Philosophy of Education Society of Australasia ) 2023.12
【Presentation(International conference)】 What is the voice of Minna in Japanese schooling? (Symposium: Rethinking Learning in East Asia: Manabi and Xue)(The 10th Conference of the World Education Research Association) 2019.08
Degree 【 display / non-display 】
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Doctor of Education - Tokyo Gakugei University
Campus Career 【 display / non-display 】
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2021.4
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education Department of School Education Specialization in School Education and Psychology Professor
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2017.4-2021.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education Department of School Education Specialization in School Education and Psychology Associate Professor
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2013.4-2017.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences Department of School Education Specialization in School Education and Psychology Associate Professor
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2021.4
Concurrently Yokohama National UniversityGraduate School of Education Department of Teacher Education Specialization in Education Design, Pedagogy Professor
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2021.4
Concurrently Yokohama National UniversityInterfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies Professor
Academic Society Affiliations 【 display / non-display 】
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2001
日本教育学会
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2001
関東教育学会
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2000
教育哲学会
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2000
教育思想史学会
Research Areas 【 display / non-display 】
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Humanities & Social Sciences / Education / 教育哲学
Qualification acquired 【 display / non-display 】
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First Kind of Handicapped Children School Teacher License
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Junior High School Teacher Specialization License
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Elementary School Teacher Specialization License
Books 【 display / non-display 】
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教育哲学事典
教育哲学会編,共著者:相澤伸幸,藤井佳世,他133名( Role: Joint author , 「コミュニケーション」「批判的教育学/解放的教育学」「承認論」「公共性の再発見」「ハーバーマス」)
丸善出版
Language:Japanese Book type:Dictionary, encyclopedia
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スタディスキルズ教育実習
後藤さゆり,平岡さつき, 藤井佳世, 大貫麻美, 齋藤智哉, 松本学, 奥田雄一郎, 呉宣児, 川地亜弥子, 鉾山泰弘, 村山賢哉( Role: Joint editor)
実教出版
Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction
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Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche
Thorsten Fuchs, Christine Demmer, Christine Wiezorek (Hrsg.) 共同執筆者:Shinji Nobira, Kayo Fujii ( Role: Joint author , Familienkonflikt, religiöse Beratung und Transformation – Bildung als Bekehrung[共同執筆])
Verlag Barbara Budrich
Language:German Book type:Scholarly book
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『批判的社会理論の今日的可能性』
永井彰,日暮雅夫,舟場保之,田畑真一,久高將晃,小山裕,箭内任,藤井佳世,小山花子,宮本真也,水上英徳 ( Role: Joint author , 第7章 ホネット承認論と教育ーー教育学における受容を巡る議論ーー)
晃洋書房
Language:Japanese Book type:Scholarly book
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『教育にこだわるということー学校と社会をつなぎ直す』
ガート・ビースタ[著] 上野正道[監訳],共訳者:山口裕毅,藤井佳世,佐藤邦政,青木由紀子,宮崎康子,仲田康一( Role: Joint translator , 2章 ビルドゥングはどのくらい一般的になりうるのかー近代の教育理念の未来についての反省的見解ー)
東京大学出版会
Language:Japanese Book type:Scholarly book
Thesis for a degree 【 display / non-display 】
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相互了解による人間形成論の研究ーハーバーマスの「コミュニケーション的行為」の理論を中心にして
藤井佳世
東京学芸大学大学院連合学校教育学研究科 (博士) 2005.3
Doctoral Thesis Single Work [Reviewed]
ハーバーマスのコミュニケーション的行為の理論をてがかりとしながら、理解と了解の違いに着目し、相互了解による人間形成論を構築した。相互了解は、ある対象について他者とともに意味を形成していく行為である。ここでは、三項関係が成立し、人は対象化されるのではなく、ともに意味を共有する相手になる。互いの解釈をすり合わせることによって、ひとつの意味を共有することに、相互了解の人間形成的意味があることを提案した。
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ハーバーマスのコミュニケーション的行為理論における「了解」概念に関する研究 ーその教育学的意味
藤井佳世
横浜国立大学大学院教育学研究科(修士) 2000.3
Master Thesis Single Work [Reviewed]
本論文では、コミュニケーションにおいて、了解に志向した言語使用が、成果に志向した言語使用よりも本源的であることをハーバーマスの理論から明らかにし、授業場面における教師と生徒のコミュニケーションを了解理論から解読した。
Papers 【 display / non-display 】
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批判理論と教育/教育学の思想ー激動の時代とその後ー
藤井佳世・井関正久・白銀夏樹
近代教育フォーラム 32 127 - 133 2023.9
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal) Joint Work
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道徳問題への取り組み方を学ぶーリベラリズム道徳をひらく授業ー
藤井佳世
道徳教育論叢 ( 1 ) 91 - 100 2023.9
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal) Single Work
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対話的な学びとコミュニティ形成ー討議倫理とP4Cの視点からの事例検討ー
福井駿, 藤井佳世, 田中伸, 田端健人
岐阜大学教育学部研究報告=人文科学 第71巻 ( 1 ) 2022.10
Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution) Joint Work
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Philosophy of Minna and moral education: Manabi that encompasses everyone
Masamichi Ueno, Kayo Fujii, Yasunori Kashiwagi
Educational Philosophy and Theory 2022.6
Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal) Joint Work
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初期ハーバーマスの思想における大学論――1960年代の二つの論文に着目して
藤井佳世
横浜国立大学教育学部紀要.I, 教育科学 5 198 - 210 2022.2
Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution) Single Work
Review Papers 【 display / non-display 】
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中西さやか著『ドイツの幼児教育におけるビルドゥングーー子どもにとっての学びを問い直す』(書評)
藤井佳世
教育学研究 91 ( 1 ) 126 - 129 2024.3
Language:Japanese Publishing type:Book review, literature introduction, etc. Single Work
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丸橋静香著『討議倫理学と教育ーアーペル、ヨナス、ハーバーマスのあいだ』(書評)
藤井佳世
図書新聞 ( 3624 ) 2024.1
Language:Japanese Publishing type:Book review, literature introduction, etc. Single Work
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教育実践と教育学研究の未来について考える(第70回大会シンポジウム報告)
上坂保仁・藤井佳世・神林寿幸・神田正美・山西優二
関東教育学会紀要 50 77 - 89 2023.10
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal) Joint Work
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人間形成・自己形成・アイデンティティ形成ー人間形成論的ビオグラフィー研究の来し方行く末を見据えてー
鳥光美緒子,野平慎二,藤井佳世,溝上慎一.山田浩之
教育哲学研究 127 111 - 118 2023.5
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal) Joint Work
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討議倫理学から見る道徳教育の展望と課題
藤井佳世
「星野君の二塁打」の総合的研究(令和2年度〜令和4年度科学研究費補助金研究成果報告書) 85 - 93 2023.3
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (other) Single Work
Awards 【 display / non-display 】
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外部資金獲得研究者に対する表彰(研究奨励)
2016.9 横浜国立大学教育人間科学部
Individual or group name of awards:藤井佳世
Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display 】
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ドイツにおける批判的教育科学と抗議運動に関する思想史研究
2024.4 - 2029.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Investigator(s):藤井佳世
Grant type:Competitive
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批判的人間形成論の再構築に関する研究
2020.4 - 2024.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Investigator(s):藤井佳世
Grant type:Competitive
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学校から職業への移行と人間形成に関するビオグラフィー的研究
2019.4 - 2023.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
Investigator(s):鳥光美緒子
Grant type:Competitive
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外国にルーツをもつ子どもの健康を決定づける力に関する研究
2017.6 - 2020.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
Investigator(s):沢田真喜子
Grant type:Competitive
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「多面的・多角的に考える道徳」「議論する道徳」に関する教育思想史的研究
2017.4 - 2020.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Investigator(s):上地完治
Grant type:Competitive
Other external funds procured 【 display / non-display 】
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中学校道徳授業における話し合い活動の充実に関する研究
2023 - 2024
Investigator(s):藤井佳世
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討議倫理学と道徳教育に関する研究
2013 - 2014
Investigator(s):藤井佳世
Presentations 【 display / non-display 】
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The "We" in Education: Learning to live together in schools
Kayo Fujii [Invited]
The 17th Annual German-Japanese Colloquium
Event date: 2024.2
Language:English Presentation type:Oral presentation (invited, special)
Venue:Hamburg, Germany
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Manabi and Minna as Japanese Educational Anthropology: How Can We Learn to Live Together in Schools?
Kayo Fujii, Yasunori Kashiwagi, Masamichi Ueno
The 51th Annual Conference of the Philosophy of Education Society of Australasia
Event date: 2023.12
Language:English Presentation type:Oral presentation (general)
Venue:Auckland, New Zealand
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コミュニケーションと教育ーーハーバーマスにおける社会批判と主体形成の思想に着目して
藤井佳世
教育思想史学会第33回大会
Event date: 2023.9
Language:Japanese Presentation type:Oral presentation (general)
Venue:同志社大学, ハイブリッド方式(オンラインと現地会場)
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実践とつながり変容する教育哲学研究ーー教育学研究、大学教育、教育実践の重なりから (シンポジウム 教育実践と教育学研究の未来について考える)
藤井佳世 [Invited]
関東教育学会第70回大会
Event date: 2022.11
Language:Japanese Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)
Venue:明星大学
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人間形成論に方向づけられたビオグラフィ研究の可能性と限界 (ラウンドテーブル 人間形成・自己形成・アイデンティティ形成ーー人間形成論的ビオグラフィー研究の来し方行く末を見据えてーー)
藤井佳世
教育哲学会第65回大会
Event date: 2022.10
Language:Japanese Presentation type:Symposium, workshop panel (public)
Venue:慶應義塾大学
Past of Collaboration and Commissioned Research 【 display / non-display 】
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社会教育部門「教育と公共」研究事業
Offer organization: 公益財団法人野間教育研究所 Cooperative Research within Japan
Project Year: 2019.4 -
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総合的な教師力向上のための調査研究事業
Offer organization: 文部科学省 Cooperative Research within an affiliated university or institute
Project Year: 2016 - 2017
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初等・中等教育における海洋教育の普及と実践活動
Offer organization: 東京大学海洋アライアンス海洋教育促進研究センター Cooperative Research within Japan
Project Year: 2014 - 2016
Charge of on-campus class subject 【 display / non-display 】
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2024 Community and School for Creating the Public Sphere
Interfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies
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2024 Qualitative Research and Self-Formation
Interfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies
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2024 Philosophy of Human Development
Interfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies
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2024 Educational Anthropology
Interfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies
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2024 Basics of Humanities and Social Sciences Ⅰ
Interfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies
Committee Memberships 【 display / non-display 】
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令和6年度神奈川県教科用図書選定審議会
2024.4 - 2024.8 委員
Committee type:Municipal
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藤沢市教育振興基本計画評価委員会
2023.7 - 2024.3 委員長
Committee type:Municipal
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令和5年度神奈川県教科用図書選定審議会
2023.4 - 2023.8 委員
Committee type:Municipal
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藤沢市教育振興基本計画評価委員会
2022.6 - 2023.3 委員長
Committee type:Municipal
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教育思想史学会
2021.10 - 2024.9 理事
Committee type:Academic society
Social Contribution(Extension lecture) 【 display / non-display 】
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横浜国立大学教育学部附属横浜小学校教育研究集会 講師(道徳)
Role(s): Lecturer, Consultant
2023.12
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横浜国立大学教育学部附属鎌倉小中学校 小中合同研究発表会 講師(道徳)
Role(s): Lecturer, Consultant
2023.10
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横浜国立大学教育学部附属横浜小学校教育研究集会 講師(道徳)
Role(s): Lecturer, Consultant
2022.12
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横浜国立大学教育学部附属鎌倉小中学校 小中合同研究発表会 講師(道徳)
Role(s): Lecturer, Consultant
2022.10
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横浜国立大学教育学部附属横浜小学校研究集会 講師(道徳)
Role(s): Lecturer, Consultant
2022.1
Audience: Teachers
Type:Research consultation