FUJII Kayo

Affiliation

College of Education, Department of School Education , Specialization in School Education and Psychology

Job Title

Professor

Related SDGs




The Best Research Achievement in Research Career 【 display / non-display

  • 【Book】 人間形成と承認―教育哲学の新たな展開  2014.07

    【Book】 学校という対話空間  2011.01

    【Published Thesis】 教育的関係におけるコミュニケ―ション的行為の可能性ー相互承認による自己形成論へ  2003.11

The Best Research Achievement in the last 5 years 【 display / non-display

  • 【Book】 Manabi and Japanese Schooling: Beyond Learning in the Era of Globalisation  2020.03

    【Published Thesis】 道徳問題への取り組み方を学ぶーリベラリズム道徳をひらく授業ー(道徳教育論叢)  2023.09

    【Published Thesis】 Philosophy of Minna and moral education: Manabi that encompasses everyone(Educational Philosophy and Theory)  2022.06

    【Presentation(International conference)】 Manabi and Minna as Japanese Educational Anthropology: How Can We Learn to Live Together in Schools?(The 51th Annual Conference of the Philosophy of Education Society of Australasia )  2023.12

    【Presentation(International conference)】 What is the voice of Minna in Japanese schooling? (Symposium: Rethinking Learning in East Asia: Manabi and Xue)(The 10th Conference of the World Education Research Association)  2019.08

Degree 【 display / non-display

  • Doctor of Education - Tokyo Gakugei University

Campus Career 【 display / non-display

  • 2021.4
     
     

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education   Department of School Education   Specialization in School Education and Psychology   Professor  

  • 2017.4
    -
    2021.3

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education   Department of School Education   Specialization in School Education and Psychology   Associate Professor  

  • 2013.4
    -
    2017.3

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences   Department of School Education   Specialization in School Education and Psychology   Associate Professor  

  • 2021.4
     
     

    Concurrently   Yokohama National UniversityGraduate School of Education   Department of Teacher Education   Specialization in Education Design, Pedagogy   Professor  

  • 2021.4
     
     

    Concurrently   Yokohama National UniversityInterfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies   Professor  

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External Career 【 display / non-display

  • 2018.11
     
     

     

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 2001
     
     
     

    日本教育学会

  • 2001
     
     
     

    関東教育学会

  • 2000
     
     
     

    教育哲学会

  • 2000
     
     
     

    教育思想史学会

Research Areas 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Education  / 教育哲学

Qualification acquired 【 display / non-display

  • First Kind of Handicapped Children School Teacher License

  • Junior High School Teacher Specialization License

  • Elementary School Teacher Specialization License

 

Books 【 display / non-display

  • 教育哲学事典

    教育哲学会編,共著者:相澤伸幸,藤井佳世,他133名( Role: Joint author ,  「コミュニケーション」「批判的教育学/解放的教育学」「承認論」「公共性の再発見」「ハーバーマス」)

    丸善出版 

     More details

    Language:Japanese Book type:Dictionary, encyclopedia

  • スタディスキルズ教育実習

    後藤さゆり,平岡さつき, 藤井佳世, 大貫麻美, 齋藤智哉, 松本学, 奥田雄一郎, 呉宣児, 川地亜弥子, 鉾山泰弘, 村山賢哉( Role: Joint editor)

    実教出版 

     More details

    Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

  • Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche

    Thorsten Fuchs, Christine Demmer, Christine Wiezorek (Hrsg.) 共同執筆者:Shinji Nobira, Kayo Fujii ( Role: Joint author ,  Familienkonflikt, religiöse Beratung und Transformation – Bildung als Bekehrung[共同執筆])

    Verlag Barbara Budrich  

    DOI

     More details

    Language:German Book type:Scholarly book

  • 『批判的社会理論の今日的可能性』

    永井彰,日暮雅夫,舟場保之,田畑真一,久高將晃,小山裕,箭内任,藤井佳世,小山花子,宮本真也,水上英徳 ( Role: Joint author ,  第7章 ホネット承認論と教育ーー教育学における受容を巡る議論ーー)

    晃洋書房 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 『教育にこだわるということー学校と社会をつなぎ直す』

    ガート・ビースタ[著] 上野正道[監訳],共訳者:山口裕毅,藤井佳世,佐藤邦政,青木由紀子,宮崎康子,仲田康一( Role: Joint translator ,  2章 ビルドゥングはどのくらい一般的になりうるのかー近代の教育理念の未来についての反省的見解ー)

    東京大学出版会 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

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Thesis for a degree 【 display / non-display

  • 相互了解による人間形成論の研究ーハーバーマスの「コミュニケーション的行為」の理論を中心にして

    藤井佳世

    東京学芸大学大学院連合学校教育学研究科 (博士)   2005.3

    Doctoral Thesis   Single Work    [Reviewed]

     More details

    ハーバーマスのコミュニケーション的行為の理論をてがかりとしながら、理解と了解の違いに着目し、相互了解による人間形成論を構築した。相互了解は、ある対象について他者とともに意味を形成していく行為である。ここでは、三項関係が成立し、人は対象化されるのではなく、ともに意味を共有する相手になる。互いの解釈をすり合わせることによって、ひとつの意味を共有することに、相互了解の人間形成的意味があることを提案した。

  • ハーバーマスのコミュニケーション的行為理論における「了解」概念に関する研究 ーその教育学的意味

    藤井佳世

    横浜国立大学大学院教育学研究科(修士)   2000.3

    Master Thesis   Single Work    [Reviewed]

     More details

    本論文では、コミュニケーションにおいて、了解に志向した言語使用が、成果に志向した言語使用よりも本源的であることをハーバーマスの理論から明らかにし、授業場面における教師と生徒のコミュニケーションを了解理論から解読した。

Papers 【 display / non-display

  • 批判理論と教育/教育学の思想ー激動の時代とその後ー

    藤井佳世・井関正久・白銀夏樹

    近代教育フォーラム   32   127 - 133   2023.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Joint Work  

  • 道徳問題への取り組み方を学ぶーリベラリズム道徳をひらく授業ー

    藤井佳世

    道徳教育論叢   ( 1 )   91 - 100   2023.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Single Work  

  • 対話的な学びとコミュニティ形成ー討議倫理とP4Cの視点からの事例検討ー

    福井駿, 藤井佳世, 田中伸, 田端健人

    岐阜大学教育学部研究報告=人文科学   第71巻 ( 1 )   2022.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Joint Work  

  • Philosophy of Minna and moral education: Manabi that encompasses everyone

    Masamichi Ueno, Kayo Fujii, Yasunori Kashiwagi

    Educational Philosophy and Theory   2022.6

    DOI

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Joint Work  

  • 初期ハーバーマスの思想における大学論――1960年代の二つの論文に着目して

    藤井佳世

    横浜国立大学教育学部紀要.I, 教育科学   5   198 - 210   2022.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Single Work  

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Review Papers 【 display / non-display

  • 中西さやか著『ドイツの幼児教育におけるビルドゥングーー子どもにとっての学びを問い直す』(書評)

    藤井佳世

    教育学研究   91 ( 1 )   126 - 129   2024.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.   Single Work  

  • 丸橋静香著『討議倫理学と教育ーアーペル、ヨナス、ハーバーマスのあいだ』(書評)

    藤井佳世

    図書新聞   ( 3624 )   2024.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.   Single Work  

  • 教育実践と教育学研究の未来について考える(第70回大会シンポジウム報告)

    上坂保仁・藤井佳世・神林寿幸・神田正美・山西優二

    関東教育学会紀要   50   77 - 89   2023.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Joint Work  

  • 人間形成・自己形成・アイデンティティ形成ー人間形成論的ビオグラフィー研究の来し方行く末を見据えてー

    鳥光美緒子,野平慎二,藤井佳世,溝上慎一.山田浩之

    教育哲学研究   127   111 - 118   2023.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Joint Work  

  • 討議倫理学から見る道徳教育の展望と課題

    藤井佳世

    「星野君の二塁打」の総合的研究(令和2年度〜令和4年度科学研究費補助金研究成果報告書)   85 - 93   2023.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (other)   Single Work  

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Awards 【 display / non-display

  • 外部資金獲得研究者に対する表彰(研究奨励)

    2016.9   横浜国立大学教育人間科学部  

    Individual or group name of awards:藤井佳世

Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • ドイツにおける批判的教育科学と抗議運動に関する思想史研究

    2024.4 - 2029.3

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    Investigator(s):藤井佳世

      More details

    Grant type:Competitive

  • 批判的人間形成論の再構築に関する研究

    2020.4 - 2024.3

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    Investigator(s):藤井佳世

      More details

    Grant type:Competitive

  • 学校から職業への移行と人間形成に関するビオグラフィー的研究

    2019.4 - 2023.3

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

    Investigator(s):鳥光美緒子

      More details

    Grant type:Competitive

  • 外国にルーツをもつ子どもの健康を決定づける力に関する研究

    2017.6 - 2020.3

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

    Investigator(s):沢田真喜子

      More details

    Grant type:Competitive

  • 「多面的・多角的に考える道徳」「議論する道徳」に関する教育思想史的研究

    2017.4 - 2020.3

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    Investigator(s):上地完治

      More details

    Grant type:Competitive

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Other external funds procured 【 display / non-display

  • 中学校道徳授業における話し合い活動の充実に関する研究

    2023 - 2024

    Investigator(s):藤井佳世

  • 討議倫理学と道徳教育に関する研究

    2013 - 2014

    Investigator(s):藤井佳世

Presentations 【 display / non-display

  • The "We" in Education: Learning to live together in schools

    Kayo Fujii  [Invited]

    The 17th Annual German-Japanese Colloquium 

     More details

    Event date: 2024.2

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:Hamburg, Germany  

  • Manabi and Minna as Japanese Educational Anthropology: How Can We Learn to Live Together in Schools?

    Kayo Fujii, Yasunori Kashiwagi, Masamichi Ueno

    The 51th Annual Conference of the Philosophy of Education Society of Australasia  

     More details

    Event date: 2023.12

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:Auckland, New Zealand  

  • コミュニケーションと教育ーーハーバーマスにおける社会批判と主体形成の思想に着目して

    藤井佳世

    教育思想史学会第33回大会 

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:同志社大学, ハイブリッド方式(オンラインと現地会場)  

  • 実践とつながり変容する教育哲学研究ーー教育学研究、大学教育、教育実践の重なりから (シンポジウム 教育実践と教育学研究の未来について考える)

    藤井佳世  [Invited]

    関東教育学会第70回大会 

     More details

    Event date: 2022.11

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Venue:明星大学  

  • 人間形成論に方向づけられたビオグラフィ研究の可能性と限界 (ラウンドテーブル 人間形成・自己形成・アイデンティティ形成ーー人間形成論的ビオグラフィー研究の来し方行く末を見据えてーー)

    藤井佳世

    教育哲学会第65回大会 

     More details

    Event date: 2022.10

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:慶應義塾大学  

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Past of Collaboration and Commissioned Research 【 display / non-display

  • 社会教育部門「教育と公共」研究事業

    Offer organization: 公益財団法人野間教育研究所   Cooperative Research within Japan  

    Project Year: 2019.4  -   

  • 総合的な教師力向上のための調査研究事業

    Offer organization: 文部科学省   Cooperative Research within an affiliated university or institute  

    Project Year: 2016  -  2017 

  • 初等・中等教育における海洋教育の普及と実践活動

    Offer organization: 東京大学海洋アライアンス海洋教育促進研究センター   Cooperative Research within Japan  

    Project Year: 2014  -  2016 

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2024   Community and School for Creating the Public Sphere

    Interfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies

  • 2024   Qualitative Research and Self-Formation

    Interfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies

  • 2024   Philosophy of Human Development

    Interfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies

  • 2024   Educational Anthropology

    Interfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies

  • 2024   Basics of Humanities and Social Sciences Ⅰ

    Interfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies

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Charge of off-campus class subject 【 display / non-display

  • 道徳教育法

  • 人間形成論

 

Committee Memberships 【 display / non-display

  • 令和6年度神奈川県教科用図書選定審議会

    2024.4 - 2024.8  委員

     More details

    Committee type:Municipal 

  • 藤沢市教育振興基本計画評価委員会

    2023.7 - 2024.3  委員長

     More details

    Committee type:Municipal 

  • 令和5年度神奈川県教科用図書選定審議会

    2023.4 - 2023.8  委員

     More details

    Committee type:Municipal 

  • 藤沢市教育振興基本計画評価委員会

    2022.6 - 2023.3  委員長

     More details

    Committee type:Municipal 

  • 教育思想史学会

    2021.10 - 2024.9  理事

     More details

    Committee type:Academic society 

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Social Contribution(Extension lecture) 【 display / non-display

  • 横浜国立大学教育学部附属横浜小学校教育研究集会 講師(道徳)

    Role(s): Lecturer, Consultant

    2023.12

  • 横浜国立大学教育学部附属鎌倉小中学校 小中合同研究発表会 講師(道徳)

    Role(s): Lecturer, Consultant

    2023.10

  • 横浜国立大学教育学部附属横浜小学校教育研究集会 講師(道徳)

    Role(s): Lecturer, Consultant

    2022.12

  • 横浜国立大学教育学部附属鎌倉小中学校 小中合同研究発表会 講師(道徳)

    Role(s): Lecturer, Consultant

    2022.10

  • 横浜国立大学教育学部附属横浜小学校研究集会 講師(道徳)

    Role(s): Lecturer, Consultant

    2022.1

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Research consultation

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