GANMARU Shinichi

Affiliation

College of Education, Department of School Education , Specialization in Special Education for Disabled Children

Job Title

Associate Professor

Related SDGs



Education 【 display / non-display

  • 2004.4
    -
    2005.3

    University of Tsukuba   Doctor Course   Unfinished Course

  • 2002.4
    -
    2004.3

    University of Tsukuba   Master Course   Completed

Degree 【 display / non-display

  • Master of Education - University of Tsukuba

Campus Career 【 display / non-display

  • 2021.4
     
     

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education   Department of School Education   Specialization in Special Education for Disabled Children   Associate Professor  

  • 2020.4
    -
    2021.3

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education   Department of School Education   Specialization in Special Education for Disabled Children   Associate Professor  

  • 2021.4
     
     

    Concurrently   Yokohama National UniversityGraduate School of Education   Professional Schools for Teacher Education     Specialization in Education/Special Needs Education   Special Needs Education   Associate Professor  

External Career 【 display / non-display

  • 2007.4
    -
    2020.3

     

  • 2005.4
    -
    2007.3

     

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 2015.8
     
     
     

    ろう教育科学会

  • 2006.6
     
     
     

    障害科学会

  • 2004.4
     
     
     

    日本特殊教育学会

  • 2003.8
     
     
     

    日本教育心理学会

  • 2002.4
     
     
     

    日本聴覚言語障害学会

Research Areas 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Special needs education

Qualification acquired 【 display / non-display

  • 聾学校教諭専修免許

  • First Kind of Deaf School Teacher License

  • First Kind of Junior High School Teacher License

  • First Kind of High School Teacher License

  • Sign Language Interpreter

 

Books 【 display / non-display

  • 聴覚障害児の学習と指導:発達と心理学的基礎

    四日市章,鄭仁豪,澤隆史,ハリー・クノールス,マーク・マーシャーク(編),四日市章,雁丸新一,他42名( Role: Contributor ,  聴覚障害児へのバイリンガル教育)

    明石書店  ( ISBN:4750347302

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 障害者心理学:シリーズ心理学と仕事15

    太田信夫(監),柿澤敏文(編),柿澤敏文,雁丸新一,他32名( Role: Contributor ,  現場の声3 聾学校教諭)

    北大路書房  ( ISBN:4762829846

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • オックスフォード・ハンドブック デフ・スタディーズ ろう者の研究・言語・教育

    マーク・マーシャーク、パトリシア・エリザベス・スペンサー(編),四日市章,鄭仁豪,澤隆史(監訳),四日市章,雁丸新一,他25名( Role: Joint translator ,  子どもの自然手指言語能力のアセスメント)

    明石書店  ( ISBN:4750341398

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 聴覚障害生徒の力を育むために-筑波大学附属聴覚特別支援学校(聾学校)高等部の実践-

    筑波大学附属聴覚特別支援学校高等部(編),橋本時浩,雁丸新一,他28名( Role: Contributor ,  教科指導を支えるもの)

    聾教育研究会 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 幼稚部教育課程(0~5歳児)

    筑波大学附属聴覚特別支援学校幼稚部(編),松本末男,雁丸新一,他16名( Role: Joint author)

    聾教育研究会 

     More details

    Language:Japanese Book type:Other

display all >>

Thesis for a degree 【 display / non-display

  • 手話の読み取りにおける注視点の動きに関する実験的研究

    雁丸新一

    2004.3

    Master Thesis   Single Work  

Papers 【 display / non-display

display all >>

Review Papers 【 display / non-display

Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • 眼球運動を指標とした聴覚障害学生における手話の読み取りに関する研究

    2021.4 - 2025.3

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    Investigator(s):雁丸新一

      More details

    Grant type:Competitive

  • 特別支援学校(聴覚障害)高等部の教科指導における手話活用の現状に関する全国調査

    2020.9

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Research Activity start-up

    Investigator(s):雁丸新一

      More details

    Grant type:Competitive

Other external funds procured 【 display / non-display

  • 特別支援学校(聴覚障害)高等部教育における手話の活用に関する研究

    2018.4 - 2019.3

    平成30年度日本特殊教育学会実践研究助成

Presentations 【 display / non-display

  • 特別支援学校(聴覚障害)高等部の教科指導における手話の活用に関する調査(2)-利点と課題の分析を中心に-

    雁丸新一,鄭仁豪

    日本特殊教育学会第60回大会  2022.9 

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 特別支援学校(聴覚障害)高等部の教科指導における手話の活用に関する調査

    雁丸新一,鄭仁豪

    日本特殊教育学会第59回大会 

     More details

    Event date: 2021.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 特別支援学校(聴覚障害)高等部教育における手話の活用に関する研究

    雁丸新一

    日本特殊教育学会第58回大会 

     More details

    Event date: 2020.9

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  • 聴覚障害教育の専門性に関する研究の推移(3)-聴覚障害教育の専門性に関わるキー・ワードによる分析-

    雁丸新一,鄭仁豪

    日本特殊教育学会第55回大会 

     More details

    Event date: 2017.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 聴覚障害理解の授業と校歌の手話表現作成による生徒のキャリア発達に関する実践報告

    雁丸新一

    第50回全日本聾教育研究大会 

     More details

    Event date: 2016.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

display all >>

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2022   Special Needs Education

    College of Education

  • 2022   特別支援教育の内容と実践C

    Graduate School of Education

  • 2022   特別支援教育と評価

    Graduate School of Education

  • 2022   Post-secondary Education for the Deaf

    College of Education

  • 2022   Teaching Method for Children with Hearing Disabilities

    College of Education

display all >>

Charge of off-campus class subject 【 display / non-display

  • 手話と聴覚障害者

  • 聴覚障害者教育総論/聴覚障害者の言語指導

 

Committee Memberships 【 display / non-display

  • 神奈川県聴覚障がい児等手話言語獲得支援事業「しゅわまる」

    2022.4  神奈川県聴覚障がい児等手話言語獲得支援事業「しゅわまる」有識者

     More details

    Committee type:Municipal 

  • ろう特別支援学校はまっ子ふれあいスクール運営委員会

    2021.3  会長

     More details

    Committee type:Other 

Social Contribution(Extension lecture) 【 display / non-display

  • 2022年神奈川県聴覚障がい児等手話言語獲得支援事業「しゅわまる」スタッフ研修

    Role(s): Lecturer

    神奈川県聴覚障がい児等手話言語獲得支援事業「しゅわまる」  2022.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Other

  • 横浜国立大学教育学部2022年度公開講座

    Role(s): Lecturer

    2022.8

  • 横浜市立ろう特別支援学校高等部ノートテイク体験

    Role(s): Lecturer

    横浜市立ろう特別支援学校高等部  2022.7

  • 2021年度横浜市立桜丘高等学校大学訪問(内容別講義)

    Role(s): Lecturer

    2022.3

  • 横浜市立ろう特別支援学校全体研修会

    Role(s): Lecturer

    横浜市立ろう特別支援学校  2021.11

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

display all >>