Affiliation |
College of Education, Department of School Education , Specialization in Special Education for Disabled Children |
Job Title |
Associate Professor |
Mail Address |
|
Related SDGs |
The Best Research Achievement in Research Career 【 display / non-display 】
-
【Published Thesis】 視覚的教材を用いた語彙ネットワークの形成と漢字の読み成績との関連について―特異的読字障害の中学生に対する事例的検討― 2020.02
【Published Thesis】 高等学校の学習低成績生徒に対するUDLの実践―学習の進捗状況のフィードバックを用いた検討― 2019.03
【Published Thesis】 Training attention to the others need improves helping behaviors in children with autism spectrum disorder: A behavioral analysis using a two-dimensional motion capture system. 2017.10
The Best Research Achievement in the last 5 years 【 display / non-display 】
-
【Published Thesis】 自己調整学習に基づく自己の強みの意識化ー障害当事者の発達的変化より(心理学ワールド) 2023.01
【Book】 高等学校教員のための特別支援教育入門(萌文書林) 2020.04
【Published Thesis】 視覚的教材を用いた語彙ネットワークの形成と漢字の読み成績との関連について―特異的読字障害の中学生に対する事例的検討― 2020.02
【Book】 特別支援教育[第3版]一人ひとりの教育的ニーズに応じて(福村出版) 2019.04
【Published Thesis】 高等学校の学習低成績生徒に対するUDLの実践―学習の進捗状況のフィードバックを用いた検討― 2019.03
Education 【 display / non-display 】
-
2006.4-2009.3
Tokyo Gakugei University Doctor Course Completed
Degree 【 display / non-display 】
-
Doctor of Education - Tokyo Gakugei University
-
Master of Education - Tokyo Gakugei University
Campus Career 【 display / non-display 】
-
2021.4
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education Department of School Education Specialization in Special Education for Disabled Children Associate Professor
-
2018.4-2021.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education Department of School Education Specialization in Special Education for Disabled Children Associate Professor
-
2017.4-2018.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education Department of School Education Specialization in Special Education for Disabled Children Lecturer
-
2021.4
Concurrently Yokohama National UniversityGraduate School of Education Professional Schools for Teacher Education Specialization in Education/Special Needs Education Special Needs Education Associate Professor
-
2018.4
Concurrently Yokohama National UniversityGraduate School of Education Department of Teacher Education Specialization in Special Needs Education/Clinical Psychology, Special Needs Education Associate Professor
External Career 【 display / non-display 】
-
2015.4-2017.3
Associate Professor
-
2012.4-2015.3
Lecturer
-
2011.4-2012.3
Assistant Professor
-
2009.1-2011.3
Researcher
Academic Society Affiliations 【 display / non-display 】
-
2019.7
日本育療学会
-
2015.6
日本発達障害支援システム学会
-
2009.4
日本発達障害学会
-
2008.4
臨床発達心理士会
-
2008.4-2020.3
日本小児神経学会
Books 【 display / non-display 】
-
小学道徳 ゆたかな心
後藤隆章 他( Role: Joint editor)
光文書院
Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction
-
小学保健
後藤隆章 他( Role: Joint editor)
光文書院
Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction
-
高等学校教員のための特別支援教育入門
後藤隆章( Role: Contributor)
萌文書林 ( ISBN:978-4-89347-362-2 )
Total pages:163 Responsible for pages:10 Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction
-
特別支援教育[第3版]一人ひとりの教育的ニーズに応じて
後藤隆章( Role: Contributor)
福村出版 ( ISBN:9784571121364 )
Total pages:234 Responsible for pages:128-136 Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction
Thesis for a degree 【 display / non-display 】
-
LD・高機能自閉症児におけるストループ課題遂行中の前頭前野の活動に関する研究
後藤隆章
2006.3
Master Thesis Single Work [Reviewed]
Papers 【 display / non-display 】
-
自己調整学習に基づく自己の強みの意識化ー障害当事者の発達的変化より
後藤隆章・吉田佐保子
心理学ワールド 100 8 - 11 2023.1
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (other science council materials etc.) Single Work
-
視覚的教材を用いた語彙ネットワークの形成と漢字の読み成績との関連について―特異的読字障害の中学生に対する事例的検討―
本純佳,後藤隆章,高野陽介,泉真由子
教育デザイン研究 2020.2 [Reviewed]
Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution) Joint Work
-
高等学校の学習低成績生徒に対するUDLの実践―学習の進捗状況のフィードバックを用いた検討―
本純佳,後藤隆章
教育デザイン研究 10 141 - 150 2019.3 [Reviewed]
Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution) Joint Work
-
ひらがな文の読み障害を伴うLD児における漢字単語の読みの特徴ー漢字単語の属性効果に基づく検討ー
熊澤綾,後藤隆章,雲井未歓,小池敏英
特殊教育学研究 49 ( 2 ) 117 - 126 2015.7 [Reviewed]
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:日本特殊教育学会 Joint Work
-
Self-face recognition in children with autism spectrum disorders: A near-infrared spectroscopy
Kita Y, Gunji A, Inoue Y, Goto T, Sakihara K, Kaga M, Inagaki M, Hosokawa T.
Brain and Development 33 ( 6 ) 494 - 503 2011.6 [Reviewed]
Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal) Joint Work
Review Papers 【 display / non-display 】
-
子どものみとりに役立つ視点(5)読み書きに苦手さのある子供をみとる「読み書きチェック」
後藤隆章
特別支援教育の実践情報1月号 20 - 21 2023.1
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media) Single Work
-
最近注目されている発達障害 学習障害 2.読字障害と発達支援プログラム
小池敏英,後藤隆章
小児科臨床 2008.12
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal) Joint Work
Awards 【 display / non-display 】
-
日本LD学会 学会発表奨励賞
2017.10 日本LD学会
Individual or group name of awards:後藤隆章
-
日本小児神経学会 第53回若手優秀ポスター賞
2011.5 日本小児神経学会
Individual or group name of awards:後藤隆章他
-
日本特殊教育学会 第22回研究奨励賞
2010.9 日本特殊教育学会
Individual or group name of awards:後藤隆章他
Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display 】
-
語彙属性の最適化に基づく発達性読み書き障害児のための漢字読み支援教材の開発
Grant number:22K02763 2022.4 - 2026.3
日本学術振興会 科学研究費助成事業 Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Investigator(s):後藤隆章
Authorship:Principal investigator Grant type:Competitive
発達性読み書き障害の読み書き学習を行う際に、学習する漢字の語彙属性を最適化させることで、個々の特性に応じて学習効果の出現を高めることを目指す
-
日本人学校の発達性読み書き障害児に対する遠隔教育による読みの代償的方略の形成支援
2019.4
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Investigator(s):後藤隆章
Grant type:Competitive
-
読字障害児の読みの代償的方略の形成要因の解明と支援法の開発
2014.4 - 2017.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Investigator(s):後藤隆章
Grant type:Competitive
-
発達性読み書き障害児の視覚処理特性に基づいた読み支援法に関する研究
2012.4 - 2014.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Young Scientists(B)
Grant type:Competitive
-
視覚性語彙形成による総合的読字支援プログラムの開発とその応用に関する研究
2010.4 - 2011.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Young Scientists(B)
Investigator(s):後藤隆章
Grant type:Competitive
Presentations 【 display / non-display 】
-
発達性読み書き障害児への熟語の音節構造意識化を伴う読み支援に関する事例検討
後藤隆章・赤塚めぐみ
日本LD学会第31回大会 2022.10 日本LD学会
Event date: 2022.10
Language:Japanese Presentation type:Poster presentation
Venue:京都
-
プライバシーの保護等に関する研究倫理の重要性
後藤隆章 [Invited]
日本LD学会第28回大会
Event date: 2019.11
Language:Japanese Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)
-
軽度知的障害児における読み書き支援の基礎的検討
増田純子、中知華穂、銘苅実土、雲井未歓、吉田有里、小池敏英、後藤隆章
日本LD学会第28回大会
Event date: 2019.11
Language:Japanese Presentation type:Poster presentation
-
遠隔地を含む、多様な場での学習支援を可能にする支援手続き
小池敏英、中知華穂、増田純子、後藤隆章、銘苅実土、雲井未歓、吉田有里
日本LD学会第28回大会
Event date: 2019.11
Language:Japanese Presentation type:Poster presentation
-
書く行為を伴わない書字教材による学習行動の変容について 書き困難を示す施設入所児を対象にした事例検討
赤塚めぐみ、森下未奈子、後藤隆章、小池敏英
日本特殊教育学会57回大会 日本特殊教育学会
Event date: 2019.9
Language:Japanese Presentation type:Poster presentation
Venue:広島大学
Charge of on-campus class subject 【 display / non-display 】
-
2023 Special Needs Education
College of Education
-
2023 Field Work in Education
College of Education
-
2023 特別支援教育高度教育研究方法論
Graduate School of Education
-
2023 特別支援教育の内容と実践B
Graduate School of Education
-
2023 特別支援教育実践演習Ⅱ
Graduate School of Education
Charge of off-campus class subject 【 display / non-display 】
-
知的障害心理・生理・病理A
Institution:東京学芸大学
-
発達障害研究
Institution:白梅学園大学
-
障害児心理学
Institution:白梅学園短期大学
-
教育アセスメント実践演習
Institution:東京学芸大学
-
LD等教育総論
Committee Memberships 【 display / non-display 】
-
静岡市特別支援教育推進計画策定委員会
2022.11 委員
Committee type:Municipal
-
日本臨床発達心理士会
2022.4 東海支部 事務局長
Committee type:Other
-
静岡県総合教育センター専門支援班教育相談
2012.4 教育相談顧問
Committee type:Municipal
Social Contribution(Extension lecture) 【 display / non-display 】
-
沼津市ろう乳幼児手話獲得支援事業「ぬまっぴぃ」保護者講演会
Role(s): Lecturer
沼津市手話言語条例推進協議会 沼津市立図書館 2023.2
Audience: Parents/Guardians, General public
Type:Extension Lecture
-
令和4年度冬季研究大会講演会
Role(s): Lecturer
静岡県高等学校教育相談教育研究会 2023.1
-
横浜市立南吉田小学校重点研究
Role(s): Lecturer, Consultant
横浜市立南吉田小学校 2022.11
-
品川区小学校校内研究会
Role(s): Consultant
品川区立浜川小学校 2022.4
-
ろう乳幼児の言語獲得研修
Role(s): Lecturer
沼津市手話言語条例推進協議会 2022.2
Academic Activities 【 display / non-display 】
-
日本LD学会倫理委員会委員長
Role(s): Other
日本LD学会 2022.4
Type:Academic society, research group, etc.