KATO Keiji

Affiliation

College of Education, Department of School Education , Specialization in Science Education

Job Title

Professor

Research Fields, Keywords

Science Education, 教科教育学

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Related SDGs




The Best Research Achievement in Research Career 【 display / non-display

The Best Research Achievement in the last 5 years 【 display / non-display

Education 【 display / non-display

  •  
    -
    2011.3

    Hyogo University of Teacher Education   Science of School Education   Doctor Course   Completed

  •  
    -
    1987

    Tokyo Gakugei University   Completed

  •  
    -
    1984

    Aichi University of Education   Graduated

Degree 【 display / non-display

  • Doctor of Education - Hyogo University of Teacher Education

  • Master of Education - Tokyo Gakugei University

Campus Career 【 display / non-display

  • 2021.4
     
     

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education   Department of School Education   Specialization in Science Education   Professor  

  • 2017.4
    -
    2021.3

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education   Department of School Education   Specialization in Science Education   Professor  

  • 2010.4
    -
    2017.3

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences   Department of School Education   Specialization in Science Education   Professor  

  • 2007.4
    -
    2010.3

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences   Department of School Education   Specialization in Science Education   Associate Professor  

  • 1997.10
    -
    2007.3

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences   Department of School Education   Specialization in Science Education   Associate Professor  

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External Career 【 display / non-display

  • 2015.2
    -
    2019.11

     

  • 2004.4
     
     

    Japan Women's University   Faculty of Science   Part-time Lecturer  

  • 2003.9
    -
    2006.10

    Aichi University of Education   Faculty of Education   Part-time Lecturer  

  • 2003.1
    -
    2008.9

    Shizuoka University   Faculty of Science   Part-time Lecturer  

  • 2000.9
     
     

     

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Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  •  
     
     
     

    日本理科教育学会

  •  
     
     
     

    日本地学教育学会

  •  
     
     
     

    日本科学教育学会

  •  
     
     
     

    日本教育方法学会

  •  
     
     
     

    日本カリキュラム学会

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Research Areas 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Science education

 

Research Career 【 display / non-display

  • Cognitive development in science

    Grant-in-Aid for Scientific Research  

    Project Year:

  • Teaching Method of School Science

    Project Year:

Books 【 display / non-display

  • 小学校理科を教えるために知っておきたいこと 初等理科内容学と指導法

    安部洋一郎,小川博士,加藤圭司,高橋信幸,中島雅子,名倉昌巳,平田豊成,松本栄次,向井大喜,山岡武邦( Role: Joint author ,  加藤圭司)

    東洋館出版社  ( ISBN:978-4-491-04722-5

     More details

    Total pages:237   Responsible for pages:8-19   Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

  • 小学校理科教育法

    森本信也、森藤義孝、大貫麻美、小川哲男、小野瀬倫也、甲斐初美、加藤圭司、黒田篤志、坂本憲明、佐藤寛之、辻健、宮野純次、三好美織、八嶋真理子、和田一郎、渡辺理文( Role: Joint author)

    建帛社  ( ISBN:9784767921105

     More details

    Total pages:220   Responsible for pages:15   Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 新訂 理科教育入門書 平成29年度版学習指導要領対応

    松森靖夫、森本信也、和田一郎、加藤圭司、黒田篤志、佐藤寛之、小野瀬倫也、佐々木智謙、渡辺理文( Role: Contributor)

    東洋館出版社  ( ISBN:9784491034881

     More details

    Total pages:165   Responsible for pages:18   Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 「見通す・振り返る」学習活動を重視した授業事例集

    加藤圭司 他22名( Role: Joint editor)

    学事出版  ( ISBN:978-4-7619-2109-5

     More details

    Total pages:126   Responsible for pages:2-3   Language:Japanese Book type:Scholarly book

     附属横浜中学校では、前年度までの研究において、学習意欲に支えられて展開していく充実した言語活動の背景に、生徒自身による各自の学びを見定めようとする姿があることを明らかにできた。このことを踏まえ、生徒の主体性と自律性をより活かす方向で授業構築を進めることを目指して、「見通す・振り返る」学習活動を重視することとした。本書は、その研究の成果を各教科の学習場面を事例を事例として取り上げつつ述べたものである。

  • 言語活動を通して学習意欲を高める授業事例集

    加藤圭司 他22名( Role: Joint editor)

    学事出版  ( ISBN:978-4-7619-2032-6

     More details

    Total pages:125   Responsible for pages:2-3   Language:Japanese Book type:Scholarly book

     PISA型学力の育成について、中学校の実践レベルで取り組んでいる附属横浜中学校が、言語活動を重視する中で生み出される学習意欲について、各教科の具体的な学習場面を中心にその姿を分析・検討したものである。

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Thesis for a degree 【 display / non-display

  • 文化的発達の視点からとらえる学習者の科学概念構築とその変容に関する研究

    加藤圭司

    2011.3

    No Setting   Single Work    [Reviewed]

  • 学習者の岩石に関する学習経験と概念構造の形成の関係について

    加藤圭司

    1987.3

    Master Thesis   Single Work  

Papers 【 display / non-display

  • Action Research Contributing to the Development of Lesson Designs That Promote Creative Understanding of the "Nature of Science(NOS)"

    NAKAGOMI Taiki,KATO Keiji,OGURA Yasushi

    Journal of Research in Science Education   64 ( 3 )   203 - 220   2024.3  [Reviewed]

    DOI

     More details

    Authorship:Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Single Work  

  • Development and Evaluation of 3D Image Maps That Support Students' Integration and Emergence of Scientific Knowledge

    NAKAGOMI Taiki, KATO Keiji

    Journal of Research in Science Education   64 ( 1 )   13 - 26   2023.7  [Reviewed]

    DOI CiNii Research

     More details

    Authorship:Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Society of Japan Science Teaching   Joint Work  

    <p>The purpose of this study is to develop a 3D image map, which is an extension of a previous image map developed on a 2D plane, and to clarify how it contributes to the integration and emergence of scientific knowledge through students’ proactive problem solving. The results of this case study were analyzed in terms of the thinking process featured in “Rise Above”, as identified by Nakagomi and Kato (2020). Results of the analysis suggested that the abstract knowledge created through the 3D image map developed in this study facilitates the acquisition of a perspective that compares different contents and, moreover, fosters the thought process of integrating and generating abstract knowledge from concrete knowledge. In addition, it was suggested that abductive thinking is mediated through the comparison of different contents within the same unit, and abstract knowledge may be gradually created through this process.</p>

  • A Practical Study on the Thinking Elements of "Rise Above" in the Construction Process of Science Concepts: An Analysis of Students' Thought Processes in Junior High School Science Classes

    NAKAGOMI Taiki, KATO Keiji

    Journal of Science Education in Japan   44 ( 4 )   234 - 242   2021.2  [Reviewed]

    DOI

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Japan Society for Science Education   Joint Work  

    <p>This study focuses on "Rise above", which is one of the principles of knowledge construction advocated by Scardamalia (2002), as an approach to deep learning in science learning. Five thought elements are hypothetically set as images, and their validity is clarified from actual cases. From the analysis, we will consider the factors that promote Rise above and aim to obtain suggestions for lesson design that realizes deep learning.</p><p>As a result, a concrete appearance of the thinking element was seen in the cases, and its usefulness as a component of Rise above was confirmed. The factors that promote Rise above were the assessment of one's thoughts accompanied by metacognitive activities, and the updating of the viewpoints and criteria to be considered. As a result, thinking was repeatedly performed from a different point of view, leading to an increase in the degree of knowledge abstraction. Therefore, it can be said that the study of ways to think repeatedly from different viewpoints and criteria is an important viewpoint for class design that realizes deep learning in science learning.</p>

    Other Link: https://ci.nii.ac.jp/naid/130007981447

  • The Actual Situation of Knowledge Integration in the Problem-Solving Process of Lower Secondary School Science, Based on Dialogue

    NAKAGOMI Taiki, KATO Keiji

    Journal of Research in Science Education   61 ( 3 )   467 - 478   2021.3  [Reviewed]

    DOI CiNii Research

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Society of Japan Science Teaching   Joint Work  

    <p>This research focuses on a theory of knowledge integration proposed by Linn (2000) for the purpose of clarifying the concrete process of thinking by associating knowledge and skills toward the realization of "deep learning", a theory that has been attracting attention in recent years. We conducted a case study analysis of students' thinking on the problem-solving process based on dialogue in science. Our results revealed that the students repeatedly performed "micro integration (referred to as MI in this study)" intended to solve the immediate problem. In knowledge integration, it became clear that students perform "micro integration" in problem solving, gradually increasing the abstraction of knowledge and ideas, to eventually reach a deep understanding of scientific knowledge and theory.</p>

    Other Link: https://ci.nii.ac.jp/naid/130008010183

  • Case Study on the Effectiveness of Assignment Environmental Design in Science Classes ~ Based on the ARCS Model of Motivation ~

    SATO Yusuke,NAKAGOMI Taiki,KATO Keiji

    7   22 - 32   2024.1

    DOI

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Single Work  

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Review Papers 【 display / non-display

  • 対話を通して子どもはどのように知識や考えを関連付けていくのか

    中込泰規、加藤圭司

    日本理科教育学会編「理科の教育」   71 ( 837 )   46 - 47   2022.4

     More details

    Authorship:Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Single Work  

  • Change in Science Instruction as Seen from Three Test Results,and the Challenge of Practical Research of Science Teaching

    keiji KATO

    Science Education Monthly   68 ( 608 )   22 - 24   2019.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)   Single Work  

  • 新しい教科書の使い方 ―よりよい授業づくりのために―(中学校)

    鳩貝太郎,太田綾子,山下修一,松原静郎,宮内卓也,西出和彦,加藤圭司

    公益財団法人 教科書研究センター   2023.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)   Single Work  

  • 新しい教科書の使い方 ―よりよい授業づくりのために―(小学校)

    鳩貝太郎,中村 潤,山下修一,松原静郎,宮内卓也,西出和彦,加藤圭司

    公益財団法人 教科書研究センター   2022.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)   Single Work  

  • 新たな教育課題に対応する養成-研修一体型教師育成プログラムの試み

    石田喜美,小水亮子,加藤圭司,大泉義一,泉真由子,梅澤秋久,和田一郎,杉山久仁子,鈴木允,島田広,鬼藤明仁,藤井佳世

    日本教育大学協会研究年報( 第36集)   36   187 - 199   2018.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Publisher:日本教育大学協会   Joint Work  

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Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • 知識統合理論をもとに「深い学び」を具現化する理科の授業デザインの実践的検討

    2022.4 - 2025.3

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    Investigator(s):加藤圭司

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

  • 科学的な探究の特徴から理科授業を省察する教師教育プログラムの開発に関する研究

    2019.4

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

    Investigator(s):益田裕充

      More details

    Grant type:Competitive

  • 学習者の科学を学ぶ意義の育成・変容に資する理科授業モデルの構築

    2019.4 - 2023.3

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    Investigator(s):加藤圭司

      More details

    Grant type:Competitive

    本研究は、2017年3月に告示された次期学習指導要領の小・中学校理科における重点項目の一つとして掲げられている、児童・生徒の「科学を学ぶ意義」の育成指針を明らかにすることを取り上げる。具体的には、児童・生徒の「科学を学ぶ意義」に関する意識の実態を、関連する要素・側面を措定する中で年齢横断的に解明するとともに、その特徴や傾向から先の意識が学校教育を通じて有意味に高まっていくための理科授業のデザイン原則を、実践の中から事例的に抽出することを試みる。そして、その抽出されたデザイン原則の妥当性を試行的な授業実践を通じて検証する中で、これからの小・中学校における理科学習指導において、「科学を学ぶ意義」を感得できる理科授業をモデル的に打ち立て、授業実践に寄与することを目指すものである。

  • 学習者の科学観の構築と変容に資する授業実践要因の分析に関する臨床的研究

    2015.4 - 2018.3

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    Investigator(s):加藤圭司

      More details

    Grant type:Competitive

  • 学習者の科学観の構築と変容の要因に関する臨床的実践研究

    2009.4 - 2011.3

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Exploratory Research

    Investigator(s):加藤圭司

      More details

    Grant type:Competitive

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Other external funds procured 【 display / non-display

  • 認知・非認知能力調査研究

    2022.4 - 2025.3

    Local Government 

    Investigator(s):加藤圭司

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    横浜市学力・学習状況調査で測定されている非認知能力の4つの要素「メタ認知」「知的好奇心」「知的謙虚さ」「共感性」は,それぞれが効果的な学習を促進する基盤を成す重要な要素である。本研究では,これらの非認知能力と学力の相互関係を明らかにするとともに,児童生徒の非認知能力および学力を高めるための指導方法や指導方針を明らかにすることを目指すものである。

  • Development of practical science program in connection of researcher,university students and elementary school teacher

    2004.11 - 2005.10

    Private Foundations 

    Investigator(s):KATO Keiji

      More details

    Authorship:Principal investigator 

Presentations 【 display / non-display

  • 汎用的能力としての批判的思考態度の獲得に関する分析的検討

    田川にこ、鈴木乃愛、加藤圭司

    日本理科教育学会第62回関東支部大会  2023.12  日本理科教育学会

     More details

    Event date: 2023.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:筑波大学   Country:Japan  

  • 科学的探究ならびにアーギュメントの習得が理科学習に対する意識に及ぼす影響について

    関谷萌、加藤圭司

    日本理科教育学会第62回関東支部大会  2023.12  日本理科教育学会

     More details

    Event date: 2023.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:筑波大学   Country:Japan  

  • 探究プロセスを内省する「科学の時間」がNOSの理解に与える効果

    中込泰規、加藤圭司、小倉康

    日本理科教育学会第73回全国大会  2023.9  日本理科教育学会

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:高知大学   Country:Japan  

  • 授業構成から見た院内学級における理科学習の実態

    杉山晴香・加藤圭司

    日本理科教育学会第61回関東支部大会  2022.12  日本理科教育学会

     More details

    Event date: 2022.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:東京学芸大学   Country:Japan  

  • 「科学の本質(NOS)」の理解の特徴に関する一考察 ~NOSの理解を深めることを目指した授業実践の分析から~

    中込泰規・加藤圭司・小倉康

    日本理科教育学会第61回関東支部大会  2022.12  日本理科教育学会

     More details

    Event date: 2022.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:東京学芸大学   Country:Japan  

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Preferred joint research theme 【 display / non-display

  • 子どもの深い理解に寄与する小・中学校理科のカリキュラム開発に関する共同研究

  • 子どもの深い理解を目指した小・中学校における理科授業構築と、それらの評価に関する研究

Past of Collaboration and Commissioned Research 【 display / non-display

  • 認知・非認知能力調査研究

    Offer organization: 横浜市教育委員会   Cooperative Research within Japan  

    Project Year: 2022.4  -  2025.3 

  • 子どもの科学的リテラシー向上を目指した義務教育9カ年の授業体系の開発

    Offer organization: 日産科学振興財団(現 日産財団)   Funded Research offered by Enterprises  

    Project Year: 2006.4  -  2009.3 

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2024   Experience in Elementary Education A(Teaching Materials Design and Development)

    College of Education

  • 2024   理科の高度教育研究方法論

    Graduate School of Education

  • 2024   理科の授業デザイン論と実践

    Graduate School of Education

  • 2024   人間社会と科学

    Graduate School of Education

  • 2024   Senior Thesis / Projects

    College of Education

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Charge of off-campus class subject 【 display / non-display

  • 理科教育法1

    2004.4 Institution:日本女子大学

     More details

    Level:Other 

  • 理科教育法Ⅲ

    2003.1 - 2007.9 Institution:静岡大学

     More details

    Level:Other 

  • 理科教育法Ⅲ

    2001.8 - 2001.9 Institution:福岡教育大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 理科教育法1-2

    1999.4 Institution:横浜市立大学

     More details

    Level:Other 

  • 理科教育法1-1

    1998.4 Institution:横浜市立大学

     More details

    Level:Other 

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Committee Memberships 【 display / non-display

  • 横浜市教育課程研究委員会

    2019.4  理科専門部会委員

     More details

    Committee type:Municipal 

  • 授業における教科書の使い方に関する調査研究委員会

    2018.6 - 2024.3  理科部会委員

     More details

    Committee type:Academic society 

  • 「科学の甲子園」および「科学の甲子園ジュニア」推進委員会

    2018.4  推進委員

     More details

    Committee type:Other 

  • 神奈川県教育委員会 県立高等学校第三者評価

    2016.4 - 2024.3  評価委員

     More details

    Committee type:Municipal 

  • 大和市教育委員会自己点検評価委員会

    2015.4  外部有識者

     More details

    Committee type:Municipal 

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Social Contribution(Extension lecture) 【 display / non-display

  • 第56回全国小学校理科研究協議会研究大会

    Role(s): Lecturer, Consultant

    全国小学校理科研究協議会  2023.11

  • 鎌倉市教育委員会・教育センター夏季研修会

    Role(s): Lecturer, Consultant, Official expert

    鎌倉市教育センター  2023.8

  • 鎌倉市教育委員会・教育センター夏季研修会

    Role(s): Lecturer, Consultant

    鎌倉市教育センター  鎌倉市教育委員会・教育センター夏季研修会  2022.8

  • 横浜市教育課程研究(理科)夏季研修会

    Role(s): Lecturer, Consultant

    横販市教育委員会教育課程研究会(理科)  横浜市教育課程研究(理科)夏季研修会  2022.7

  • 川崎市立下沼部小学校理科授業研究

    Role(s): Lecturer, Consultant

    川崎市立下沼部小学校  2022.6 - 2023.11

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Academic Activities 【 display / non-display

  • 学力と社会情動的コンピテンシーの関係の解明に向けた教育データの活用可能性

    Role(s): Planning/Implementing academic research

    横浜国立大学教育学部  2023.3

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 論文誌「理科教育学研究」編集

    Role(s): Peer review

    日本理科教育学会「理科教育学研究」編集委員会  2017.7 - 2022.6

     More details

    Type:Academic society, research group, etc.