KATO Keiji

Affiliation

College of Education, Department of School Education , Specialization in Science Education

Job Title

Professor

Research Fields, Keywords

Science Education, 教科教育学

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Related SDGs




The Best Research Achievement in Research Career 【 display / non-display

The Best Research Achievement in the last 5 years 【 display / non-display

Education 【 display / non-display

  •  
    -
    2011.3

    Hyogo University of Teacher Education   Science of School Education   Doctor Course   Completed

  •  
    -
    1987

    Tokyo Gakugei University   Completed

  •  
    -
    1984

    Aichi University of Education   Graduated

Degree 【 display / non-display

  • Doctor of Education - Hyogo University of Teacher Education

  • Master of Education - Tokyo Gakugei University

Campus Career 【 display / non-display

  • 2021.4
     
     

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education   Department of School Education   Specialization in Science Education   Professor  

  • 2017.4
    -
    2021.3

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education   Department of School Education   Specialization in Science Education   Professor  

  • 2010.4
    -
    2017.3

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences   Department of School Education   Specialization in Science Education   Professor  

  • 2007.4
    -
    2010.3

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences   Department of School Education   Specialization in Science Education   Associate Professor  

  • 1997.10
    -
    2007.3

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences   Department of School Education   Specialization in Science Education   Associate Professor  

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External Career 【 display / non-display

  • 2015.2
    -
    2019.11

     

  • 2004.4
     
     

    Japan Women's University   Faculty of Science   Part-time Lecturer  

  • 2003.9
    -
    2006.10

    Aichi University of Education   Faculty of Education   Part-time Lecturer  

  • 2003.1
    -
    2008.9

    Shizuoka University   Faculty of Science   Part-time Lecturer  

  • 2000.9
     
     

     

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Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  •  
     
     
     

    日本理科教育学会

  •  
     
     
     

    日本地学教育学会

  •  
     
     
     

    日本科学教育学会

  •  
     
     
     

    日本教育方法学会

  •  
     
     
     

    日本カリキュラム学会

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Research Areas 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Science education

 

Research Career 【 display / non-display

  • Teaching Method of School Science

    Project Year:

  • Cognitive development in science

    Grant-in-Aid for Scientific Research  

    Project Year:

Books 【 display / non-display

  • 小学校理科教育法

    森本信也、森藤義孝、大貫麻美、小川哲男、小野瀬倫也、甲斐初美、加藤圭司、黒田篤志、坂本憲明、佐藤寛之、辻健、宮野純次、三好美織、八嶋真理子、和田一郎、渡辺理文( Role: Joint author)

    建帛社  ( ISBN:9784767921105

     More details

    Total pages:220   Responsible for pages:15   Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 新訂 理科教育入門書 平成29年度版学習指導要領対応

    松森靖夫、森本信也、和田一郎、加藤圭司、黒田篤志、佐藤寛之、小野瀬倫也、佐々木智謙、渡辺理文( Role: Contributor)

    東洋館出版社  ( ISBN:9784491034881

     More details

    Total pages:165   Responsible for pages:18   Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 小学校理科を教えるために知っておきたいこと 初等理科内容学と指導法

    安部洋一郎,小川博士,加藤圭司,高橋信幸,中島雅子,名倉昌巳,平田豊成,松本栄次,向井大喜,山岡武邦( Role: Joint author ,  加藤圭司)

    東洋館出版社  ( ISBN:978-4-491-04722-5

     More details

    Total pages:237   Responsible for pages:8-19   Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

  • 「見通す・振り返る」学習活動を重視した授業事例集

    加藤圭司 他22名( Role: Joint editor)

    学事出版  ( ISBN:978-4-7619-2109-5

     More details

    Total pages:126   Responsible for pages:2-3   Language:Japanese Book type:Scholarly book

     附属横浜中学校では、前年度までの研究において、学習意欲に支えられて展開していく充実した言語活動の背景に、生徒自身による各自の学びを見定めようとする姿があることを明らかにできた。このことを踏まえ、生徒の主体性と自律性をより活かす方向で授業構築を進めることを目指して、「見通す・振り返る」学習活動を重視することとした。本書は、その研究の成果を各教科の学習場面を事例を事例として取り上げつつ述べたものである。

  • 言語活動を通して学習意欲を高める授業事例集

    加藤圭司 他22名( Role: Joint editor)

    学事出版  ( ISBN:978-4-7619-2032-6

     More details

    Total pages:125   Responsible for pages:2-3   Language:Japanese Book type:Scholarly book

     PISA型学力の育成について、中学校の実践レベルで取り組んでいる附属横浜中学校が、言語活動を重視する中で生み出される学習意欲について、各教科の具体的な学習場面を中心にその姿を分析・検討したものである。

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Thesis for a degree 【 display / non-display

  • 文化的発達の視点からとらえる学習者の科学概念構築とその変容に関する研究

    加藤圭司

    2011.3

    No Setting   Single Work    [Reviewed]

  • 学習者の岩石に関する学習経験と概念構造の形成の関係について

    加藤圭司

    1987.3

    Master Thesis   Single Work  

Papers 【 display / non-display

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Review Papers 【 display / non-display

  • 対話を通して子どもはどのように知識や考えを関連付けていくのか

    中込泰規・加藤圭司

    日本理科教育学会編「理科の教育」   71 ( 837 )   46 - 47   2022.4

     More details

    Authorship:Last author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Single Work  

  • Change in Science Instruction as Seen from Three Test Results,and the Challenge of Practical Research of Science Teaching

    keiji KATO

    Science Education Monthly   68 ( 608 )   22 - 24   2019.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)   Single Work  

  • 新たな教育課題に対応する養成-研修一体型教師育成プログラムの試み

    石田喜美,小水亮子,加藤圭司,大泉義一,泉真由子,梅澤秋久,和田一郎,杉山久仁子,鈴木允,島田広,鬼藤明仁,藤井佳世

    日本教育大学協会研究年報( 第3 6 集)   36   2018.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Publisher:日本教育大学協会   Joint Work  

  • 「養成」と「研修」を一体化させ重層的に教師力の育成を図る「学校インターンシップ」科目の構築

    石田喜美,泉真由子, 梅澤秋久,大泉義一,加藤圭司,鬼藤明仁,島田 広,鈴木 允,藤井佳世,和田一郎

    平成28年度総合的な教師力向上のための調査研究事業における成果報告書   2017.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)   Publisher:横浜国立大学教育人間科学部   Joint Work  

  • 子どもが考察し結論をまとめる理科授業に向けて何に取り組むべきか

    加藤圭司

    初等理科教育   48 ( 6 )   7 - 10   2014.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:日本初等理科教育研究会   Single Work  

    「理科授業の中で最も思考を促し表現させることが出来る考察場面」について、学校現場からよく聞かれる、その場を確保しても子どもは十分に考察ができないという問題に対して、事例として取り上げる理科授業を元にその問題の背景や要員を明確にすると共に、今後の理科授業において取り組むべきことを整理・提言したものである。

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Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • 知識統合理論をもとに「深い学び」を具現化する理科の授業デザインの実践的検討

    2022.4 - 2025.3

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    Investigator(s):加藤圭司

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

  • 科学的な探究の特徴から理科授業を省察する教師教育プログラムの開発に関する研究

    2019.4

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

    Investigator(s):益田裕充

      More details

    Grant type:Competitive

  • 学習者の科学を学ぶ意義の育成・変容に資する理科授業モデルの構築

    2019.4 - 2023.3

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    Investigator(s):加藤圭司

      More details

    Grant type:Competitive

    本研究は、2017年3月に告示された次期学習指導要領の小・中学校理科における重点項目の一つとして掲げられている、児童・生徒の「科学を学ぶ意義」の育成指針を明らかにすることを取り上げる。具体的には、児童・生徒の「科学を学ぶ意義」に関する意識の実態を、関連する要素・側面を措定する中で年齢横断的に解明するとともに、その特徴や傾向から先の意識が学校教育を通じて有意味に高まっていくための理科授業のデザイン原則を、実践の中から事例的に抽出することを試みる。そして、その抽出されたデザイン原則の妥当性を試行的な授業実践を通じて検証する中で、これからの小・中学校における理科学習指導において、「科学を学ぶ意義」を感得できる理科授業をモデル的に打ち立て、授業実践に寄与することを目指すものである。

  • 学習者の科学観の構築と変容に資する授業実践要因の分析に関する臨床的研究

    2015.4 - 2018.3

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    Investigator(s):加藤圭司

      More details

    Grant type:Competitive

  • 学習者の科学観の構築と変容の要因に関する臨床的実践研究

    2009.4 - 2011.3

    科学研究費補助金  Grant-in-Aid for Exploratory Research

    Investigator(s):加藤圭司

      More details

    Grant type:Competitive

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Presentations 【 display / non-display

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Preferred joint research theme 【 display / non-display

  • 小・中学校の理科授業構築やカリキュラムの新規開発に関する共同研究

  • 小・中学校の理科授業構築やカリキュラムの新規開発、それらの評価に関する研究

Past of Collaboration and Commissioned Research 【 display / non-display

  • 子どもの科学的リテラシー向上を目指した義務教育9カ年の授業体系の開発

    Funded Research offered by Enterprises  

    Project Year: 2006.4  -  2009.3 

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2022   Special Lecture on Science Education Ⅰ

    College of Education

  • 2022   Integrated Seminar on Science Education

    College of Education

  • 2022   理科の授業デザイン論と実践      

    Graduate School of Education

  • 2022   理科の高度教育研究方法論

    Graduate School of Education

  • 2022   Lecture on Curriculum Development in Science 2

    Graduate School of Education

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Charge of off-campus class subject 【 display / non-display

  • 理科教育法1

    2004.4 Institution:日本女子大学

     More details

    Level:Other 

  • 理科教育法Ⅲ

    2003.1 - 2007.9 Institution:静岡大学

     More details

    Level:Other 

  • 理科教育法Ⅲ

    2001.8 - 2001.9 Institution:福岡教育大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  • 理科教育法1-2

    1999.4 Institution:横浜市立大学

     More details

    Level:Other 

  • 理科教育法1-1

    1998.4 Institution:横浜市立大学

     More details

    Level:Other 

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Committee Memberships 【 display / non-display

  • 横浜市教育課程研究委員会

    2019.4  理科専門部会委員

     More details

    Committee type:Municipal 

  • 授業における教科書の使い方に関する調査研究委員会

    2018.6  理科部会委員

     More details

    Committee type:Academic society 

  • 「科学の甲子園」および「科学の甲子園ジュニア」推進委員会

    2018.4  推進委員

     More details

    Committee type:Other 

  • 神奈川県教育委員会 県立高等学校第三者評価

    2016.4  評価委員

     More details

    Committee type:Municipal 

  • 大和市教育委員会自己点検評価委員会

    2015.4  外部有識者

     More details

    Committee type:Municipal 

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Social Contribution(Extension lecture) 【 display / non-display

  • 附属鎌倉小・中学校「理科」指導講師

    Role(s): Lecturer, Consultant

    2021

  • 東京学芸大学附属世田谷小学校公開研究発表会(理科部会)指導講師

    Role(s): Lecturer, Consultant

    東京学芸大学附属世田谷小学校  東京都世田谷区  2020.1

     More details

    Audience: Teachers, Researchers

    Type:Research consultation

  • 教員免許更新講習(小学校理科)

    Role(s): Lecturer

    横浜国立大学教育学部  2019.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Extension Lecture

  • 横浜国立大学CST養成プログラム第8回シンポジウム

    Role(s): Guest, Commentator, Planner

    横浜国立大学教育学部附属高度理科教員養成センター  パネルディスカッション「CST10 年」  横浜国立大学教育文化ホール  2019.3

  • 静岡大学教育学部附属島田中学校 公開授業研究会「理科」分科会

    Role(s): Lecturer, Consultant

    静岡大学教育学部附属島田中学校  2018.11

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

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