橘髙 佳恵 (キッタカ ヨシエ)

KITTAKA Yoshie

所属組織

教育学部 学校教育課程 学校教育

職名

講師

研究分野・キーワード

教育学,教育方法学



代表的な業績 【 表示 / 非表示

  • 【論文】 Descriptive Inquiry as an Alternative to Standardized Testing: Patricia Carini and Her Progressive Philosophy   2016年04月

    【論文】 1960年代から1980年代におけるアメリカの子ども中心主義教育―リリアン・ウェーバーの実践とそのディスコース―  2015年03月

    【論文】 デボラ・マイヤーの進歩主義教育―セントラル・パーク・イースト小学校の設立期までを中心に―  2016年03月

直近の代表的な業績 (過去5年) 【 表示 / 非表示

  • 【論文】 Descriptive Inquiry as an Alternative to Standardized Testing: Patricia Carini and Her Progressive Discourse   2016年04月

    【論文】 1960年代から1980年代におけるアメリカの子ども中心主義教育―リリアン・ウェーバーの実践とそのディスコース―  2015年03月

    【論文】 デボラ・マイヤーの進歩主義教育―セントラル・パーク・イースト小学校の設立期までを中心に―  2016年03月

    【論文】 パトリシア・カリーニの進歩主義の教育思想  2014年03月

    【著書】 教育の今とこれからを読み解く57の視点  2016年02月

取得学位 【 表示 / 非表示

  • 博士(教育学) -  東京大学

  • 修士(教育学) -  東京大学

 

著書 【 表示 / 非表示

  • 教育の今とこれからを読み解く57の視点

    多田孝志(編集代表), 北田佳子, 黒田友紀, 橘髙佳恵他45名 (担当: 共著 )

    教育出版  2016年02月 ISBN: 9784316804309

  • 驚くべき学びの世界-レッジョ・エミリアの幼児教育-

    佐藤学(監修), ワタリウム美術館(編集), 関口英子, 目時能理子, 橘髙佳恵他6名 (担当: 共訳 )

    ACCESS  2011年03月 ISBN: 9784901976916

論文 【 表示 / 非表示

  • Descriptive Inquiry as an Alternative to Standardized Testing: Patricia Carini and Her Progressive Philosophy

    Yoshie Kittaka

    Teaching & Learning: The Journal of Natural Inquiry and Reflective Practice ( The College of Human Development, University of North Dakota )  29 ( 1 ) 30 - 40   2016年04月  [査読有り]

    単著

  • デボラ・マイヤーの進歩主義教育―セントラル・パーク・イースト小学校の設立期までを中心に―

    橘髙 佳恵

    東京大学大学院教育学研究科紀要 ( 東京大学大学院教育学研究科 )  55   347 - 356   2016年03月

    単著

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    This paper focuses on Deborah Meier, a progressive U.S. educator. It aims at clarifying how her work and philosophy evolved, focusing on the period before and during the founding of Central Park East Elementary School. The three findings of this research are as follows.  First, Meier developed a socialist perspective as she grew up in a politically active family, and from early on she had an analytical perspective on racial and class inequality within U.S. society. As she began teaching as a public school teacher in the inner city, her socialist perspective enabled her to see the intellectual capacity of minority children. Meier was convinced that it was public schools, not minority children, that needed transformation.  Second, Meier is a unionist, and she considers unionism an essential basis for teachers to pursue their professional rights. It is essential that the teachers be permitted to exercise their professional judgments if they are to improve their teaching practices and better support their students ' learning. Even though there had been serious conflict between teachers and minority parents, collaboration seemed possible around the purpose of supporting their children's learning.  Third, Meier founded Central Park East Elementary School, and despite its first two difficult years, the school was developing and education for democracy was being pursued. Meier states that through being with the adults who are involved in collaborative and intellectual decision making, children acquire the habit of democracy. Through her years of work on school reform, Meier came to think that in order to save public education, there should be various experiments with new forms of public education systems.  These three findings show that, for Meier, democracy implies that every person is endowed with the right to exercise one's intellectual capacity.

    CiNii

  • 1960年代から1980年代におけるアメリカの子ども中心主義教育―リリアン・ウェーバーの実践とそのディスコース ―

    橘髙 佳恵

    教育方法学研究 ( 日本教育方法学会 )  40   85 - 96   2015年03月  [査読有り]

    単著

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    <p>  本稿は,アメリカ合衆国の進歩主義教育者リリアン・ウェーバーに焦点を合わせ,1960年代から1980年代におけるアメリカの子ども中心主義教育を特徴づけた実践とそのディスコースを明らかにするものである。ウェーバーは,20世紀初頭の進歩主義教育を1960年代において再興し,特有の実践とディスコースを展開し,進歩主義教育を次代へつないだ人物である。得られた知見は以下の三点である。</p><p>  一点目は,ウェーバーが,人の知性への信頼にもとづいて,マイノリティを含めすべての子どもに学ぶ権利を保障しようとしたということである。二点目は,ユニークな学校改革プログラムである「開いた廊下プログラム」が,伝統的な公立学校に人びとの交流と豊かな環境を創り出すシステムとして開始されたということである。三点目は,「オープン・エデュケーションのためのシティ・カレッジ・ワークショップ・センター」が,教師の探究の空間として設立され発展したということであり,その背景には学びと初等科学のつながりをめぐる理解の深まりがあった。</p><p>  ウェーバーはつねに子どもを中心に考えていた。そしてすべての子どもに学ぶ権利が保障される学校と,すべての人に世界の意味を創ってゆく権利が保障される社会を,民主的共同体のヴィジョンとして追求していた。説得的な実践とディスコースによって,ウェーバーは,当時の進歩主義教育の子ども中心主義の系譜において中心的役割を担い得た。</p>

    DOI CiNii

  • パトリシア・カリーニの進歩主義の教育思想

    橘髙 佳恵

    東京大学大学院教育学研究科紀要 ( 東京大学大学院教育学研究科 )  53   205 - 212   2014年03月

    単著

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    This paper describes the educational thought of Patricia Carini, a progressive U. S. educator and thinker. Since the 1960s, Carini has been one of the central figures supporting the open education movement and progressive education. The paper first describes the development of the Prospect School, which Carini with her three co-founders, Louis Carini, Marion Stroud, and Joan Blake, founded in 1965 in North Bennington, Vermont. It then describes Carini's basic stance, which centers on attending to the particular. Finally, the paper focuses on work, story, and play, describing how they enable us to attend to the particular.

    CiNii

科研費(文科省・学振)獲得実績 【 表示 / 非表示

  • 子どもの育ちと学びの記録による保育評価とその国際的ネットワークの展開

    国際共同研究強化(B)

    研究期間:  2018年  -  2021年  代表者:  浅井幸子

  • 1960年代以降の米国における進歩主義教育のネットワーク

    特別研究員奨励費

    研究期間:  2011年04月  -  2013年03月  代表者:  橘髙佳恵

研究発表 【 表示 / 非表示

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担当授業科目(学内) 【 表示 / 非表示

  • 教育学部  スクールデー実践A(教材研究)

  • 教育人間科学部  課題研究A(ゼミナール)

  • 教育人間科学部  教師教育論

  • 教育学部  教育の思想と歴史

  • 教養教育科目  教育学(教育と人間)

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その他教育活動及び特記事項 【 表示 / 非表示

  • 2018年08月
     
     
    免許状更新講習「教育の最新事情」   (その他特記事項)
 

学内活動 【 表示 / 非表示

  • 2019年04月
    -
    継続中
      教育学部教務委員   (部局内委員会)