KUBO Takahiro

Affiliation

College of Education, Department of School Education , Specialization in School Education and Psychology

Job Title

Lecturer

Research Fields, Keywords

ウェルビーイング, 防災, passion

YNU Research Center

Research Center for school-based disaster education

Related SDGs



YNU Research Center 【 display / non-display

  • Research Center for school-based disaster education

  • Research Center for Social and Emotional Skills

Education 【 display / non-display

  • 2017.4
    -
    2020.3

    University of Tsukuba   Doctor Course   Completed

  • 2015.4
    -
    2017.3

    University of Tsukuba   Master Course   Completed

  • 2011.4
    -
    2015.3

    Saitama University   Graduated

Degree 【 display / non-display

  • Doctor of Psychology - University of Tsukuba

Campus Career 【 display / non-display

  • 2023.4
     
     

    Duty   Yokohama National UniversityCollege of Education   Department of School Education   Specialization in School Education and Psychology   Lecturer  

  • 2023.8
     
     

    Concurrently   Yokohama National UniversityInstitute for Multidisciplinary Sciences   Lecturer  

  • 2023.4
     
     

    Concurrently   Yokohama National UniversityGraduate School of Education   Department of Teacher Education   Specialization in Clinical Psychology   Lecturer  

External Career 【 display / non-display

  • 2023.4
     
     

     

  • 2021.7
    -
    2023.3

     

  • 2020.4
    -
    2021.6

     

  • 2020.4
    -
    2021.6

     

  • 2019.4
    -
    2020.3

      Lecturer  

display all >>

Academic Society Affiliations 【 display / non-display

  • 2021.9
     
     
     

    寛容と連携の日本動機づけ面接学会

  • 2021.9
     
     
     

    日本カウンセリング学会

  • 2021.6
     
     
     

    日本認知・行動療法学会

  • 2019.7
     
     
     

    日本学校心理学会

  • 2019.6
     
     
     

    日本学校カウンセリング学会

display all >>

Research Areas 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Clinical psychology

Qualification acquired 【 display / non-display

  • 公認心理師

  • 臨床心理士

  • First Kind of Elementary School Teacher License

 

Books 【 display / non-display

  • 生涯発達の心理学 理論と実践への誘い

    久保尊洋(16章担当)、大川一郎(編著)、安藤智子(編著)( Role: Contributor ,  第16章)

    福村出版  ( ISBN:9784571230721

     More details

    Total pages:286   Responsible for pages:235-248   Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

    生涯発達の多様な側面を最前線の研究者らが一歩踏み込んで解説した最新テキスト。豊富な具体例と図表、各章コラムと読書案内は初学者・中級者から大学院レベルまで対応。
    担当頁:pp.235~248
    総頁:pp.286

  • パッションに関する臨床心理学的研究

    久保尊洋( Role: Sole author)

    風間書房  ( ISBN:978-4-7599-2525-8

    Amazon

     More details

    Total pages:140   Language:Japanese Book type:Scholarly book

    パッションという概念を考究し、その測定法とパッションが及ぼす心理的影響を実証的に検証。パッションに着目した心理的援助について解説する。
    総頁:pp.140

  • 新版カウンセリング心理学ハンドブック

    沢宮容子、久保尊洋( Role: Contributor ,  第4章  カウンセリングに生かすその他の理論 2.動機づけ面接)

    金子書房  ( ISBN: 9784760824571

     More details

    Total pages:368   Responsible for pages:157-164   Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

    資格受験のテキストであるとともに、第一線で活躍するカウンセラーにとって座右の書。理論と技法、アセスメント、研究法を網羅。
    担当頁:pp.157~164
    総頁:pp.368

  • Handbook of Positive School Psychology: Evidence-Based Strategies for Youth Well-Being (Advances in Mental Health and Addiction)

    Daichi Sugawara, Takahiro Kubo, Akihiro Masuyama( Role: Contributor ,  Chapter 14. Positive Psychological Interventions in Japan: Traditional and Digital Methods.)

    SPRINGER, BERLIN; SPRINGER NATURE SWITZERLAND; SPRING  ( ISBN:9783031542947

     More details

    Total pages:228   Responsible for pages:209–216   Language:English Book type:Scholarly book

    学校は子どもが最も多くの時間を過ごす場であり、メンタルヘルス支援が重要視されている。Seligmanら(2009)は、保護者が望む「幸せ・健康・自信」と、学校が重視する「学力・規律」とのギャップを埋めるために、ポジティブ心理学を取り入れる必要があると指摘する。ポジティブ心理学的介入は感情・思考・行動を高め、ウェルビーイングや学業成果の基盤を整える効果が確認されている。本書は、学校現場でカウンセラーや教師が研究に基づく実践を行うことを目的としている。
    担当頁:pp.209~216
    総頁:pp.228

  • Post-Secondary Education Student Mental Health: A Global Perspective

    Daichi Sugawara, Takahiro Kubo, Masashi Mizuno, Akihiro Masuyama( Role: Contributor ,  How Did Japanese University Students Survive the COVID-19 Pandemic?)

    CDS Press  ( ISBN:9781777801816

     More details

    Total pages:786   Responsible for pages:277-294   Language:English Book type:Scholarly book

    本書は、日本の大学生がCOVID-19流行下でどのように生き抜いたかを検討するものである。日本での感染状況の概観に続き、大学生のメンタルヘルスへの影響を分析し、活動の視点から彼らがどのように適応し、効果的な対処法を用いたかを明らかにする。世界的な大学生のメンタルヘルス理解に資することを目的としている。
    担当頁:pp.277~294
    総頁:pp.786

Papers 【 display / non-display

  • Psycho-Emotional Factors Associated with Internet Gaming Disorder Among Japanese and Israeli University Students and Other Young Adults

    Shai-li Romem Porat, Alexander Reznik, Akihiro Masuyama, Daichi Sugawara, Gal Galya Sternberg, Taka … Show more authors

    Behavioral Sciences   15 ( 7 )   841   2025.6  [Reviewed]

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Joint Work  

    本研究は、日本とイスラエルの大学生・若年成人を対象に、インターネット・ゲーム障害(IGD)と孤独感・燃え尽きの関連を比較したものである。2022〜2023年のオンライン調査(日本602人、イスラエル716人、計1318人)では、日本よりイスラエル、また女性より男性の方がIGD得点が高く、IGDは孤独感・燃え尽きの双方と関連した。多変量解析では燃え尽きと男性であることのみがIGDの有意な予測因子(調整R²=0.234)であり、特に男性の燃え尽きに焦点を当てた予防・介入の必要性が示唆された。

  • Ten-year trajectories of postpartum depression of Japanese mothers and fathers

    Kubo, T; Jikihara, Y; Todo, N; Aramaki, M; Shiozaki, N; Ando, S

    Journal of Affective Disorders   369   276 - 287   2025.1  [Reviewed]

    DOI Web of Science PubMed

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Joint Work  

    本研究は、日本の父母の産後うつの長期的推移を10年間にわたり推定したものである。妊娠期、産後5週・3か月・6か月・1年、その後毎年10年目までに789組の夫婦がEPDSを回答し、並行過程潜在クラス成長分析を用いて軌跡を同定した。その結果、母父ともに4軌跡(増加群6.5%、母低・父中17.2%、母高・父低17.9%、低群58.4%)が最適であり、EPDSの快感消失・不安・抑うつ下位尺度で親役割×クラスの相互作用が示された。各軌跡の特性に即した支援と、EPDSによる普遍的スクリーニングの必要性が示唆された。

  • A Three-Wave Longitudinal Study of Preschool Children’s Reactions to Interparental Conflict and Their Internalizing and Externalizing Problems in Japan

    Jikihara, Y., Suzumura, S., Hirose, A., Todo, N., Kubo, T., Aramaki, M., Shiozaki, N., & Ando, S.

    Child & Youth Care Forum   54 ( 4 )   945 - 958   2024.12  [Reviewed]

    DOI Web of Science

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Joint Work  

    日本の就学前児を3時点で追跡した縦断研究であり、夫婦間葛藤への子どもの反応のうち「4歳時の行動的調整困難」が5歳時の内在化問題を予測し、3歳の夫婦間葛藤から5歳の内在化問題への間接効果を媒介したと示した。外在化問題との関連や情動反応性の効果は弱く、介入は葛藤場面での行動調整に焦点を当てるべきである。

    Other Link: https://doi.org/10.1007/s10566-024-09838-0

  • 交差遅延モデルによるパッションとwell-beingとの因果関係の検討

    久保尊洋, 沢宮容子

    学校カウンセリング研究   24   1 - 8   2024.8  [Reviewed]

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Joint Work  

    本研究は、大学生206名を対象に3時点の縦断データ(最終分析127名)を用い、調和性パッション・強迫性パッションとwell-being(不安、人生満足度、心理的well-being、本来感)の因果関係を交差遅延効果モデルで検討したものである。結果、調和性パッションは後続の人生満足度・心理的well-being・本来感を高め、本来感は調和性パッションを高める双方向的関係が示された。

  • 基本的心理欲求の充足と不満,パッション,人生満足度との関連

    久保尊洋, 沢宮容子

    ストレスマネジメント研究   19 ( 2 )   23 - 32   2023.11  [Reviewed]

    DOI CiNii Research

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本ストレスマネジメント学会   Joint Work  

    本研究は、大学生を対象に、生活全般および熱中活動内の基本的心理欲求の充足/不満が、調和性・強迫性パッションと人生満足度にいかに関連するかを検討したものである。331名(分析対象305名)のデータに対するパス解析の結果、生活全般の欲求充足は調和性パッションと人生満足度を高め、欲求不満は調和性パッションと負に関連した。活動内の欲求充足は調和性・強迫性パッションの双方と正に関連し、欲求不満モデルでは人生満足度への関連は調和性パッションの方が強かった。ゆえに、ストレスマネジメントにおいては、活動内だけでなく生活全般での欲求充足を高め、欲求不満を低減することが重要である。

display all >>

Review Papers 【 display / non-display

  • 教育現場に活かす動機づけ面接

    久保尊洋

    日本精神衛生会   53 ( 4 )   86 - 91   2022.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Single Work  

    教育現場における動機づけ面接の応用可能性について示した。

  • 心理的レジリエンスに着目したウィズコロナ・ポストコロナにおける青少年の問題のあるインターネット使用の抑制要因の解明

    久保尊洋

    安心ネットづくり促進協議会   2022.2

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (other)   Single Work  

    心理的レジリエンスに着目したウィズコロナ・ポストコロナにおける青少年の問題のあるインターネット使用の抑制要因についての報告書を作成した。

Awards 【 display / non-display

  • 令和6年度横浜国立大学優秀研究者賞「奨励賞」

    2025.3   横浜国立大学  

    Individual or group name of awards:久保尊洋

  • 日本発達心理学会2024年度学会賞

    2025.3   日本発達心理学会  

    Individual or group name of awards:直原康光・登藤直弥・荒牧美佐子・塩崎尚美・久保尊洋・安藤智子

     More detail

    「幼児期後期から児童期後期の外在化・内在化問題,向社会的行動の経時的な相互関係:8年間の縦断データを用いた交差遅延効果モデルによる発達カスケードの検討」が受賞論文として承認

Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • 子どもの災害に対する心理的備えとその促進要因に関する研究

    Grant number:25K17176  2025 - 2028

    Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

  • パッションに関する臨床心理学的研究

    Grant number:24HP5131  2024

    Grant-in-Aid for Publication of Scientific Research Results (Publication of Research Results)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

  • 情熱の二側面に着目した青年期のメンタルヘルスの低下を予防する心理教育的介入

    Grant number:22K13849  2022.4 - 2026.3

    Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

    Investigator(s):久保尊洋

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

  • 両親の抑うつおよび養育行動と10歳児の行動特徴との関係

    Grant number:19K03251  2019.4 - 2024.3

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Competitive

Other external funds procured 【 display / non-display

  • 災害シナリオと心のマネジメントに基づく包括的防災教育の効果

    Grant number:2025GC-07  2025.7 - 2027.3

    令和 7 年度 京都大学防災研究所 一般共同研究

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  • 中学生における心理学的レジリエンスの向上に関する実践研究

    2021.5 - 2022.3

    Local Government 

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  • 心理的レジリエンスに着目したウィズコロナ・ポストコロナにおける青少年の問題のあるインターネット使用の抑制要因の解明

    2021.4 - 2022.1

    Private Foundations 

Presentations 【 display / non-display

  • Passion and Social Emotions at Work: Exploring the Mediating Roles of Gratitude and Envy in Basic Psychological Need Satisfaction and Frustration

    久保尊洋

    日本心理学会第89回大会 

     More details

    Event date: 2025.9

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:仙台  

    仕事へのパッションと社会的感情の一つである、嫉妬と妬みとの関連について検討した結果を発表した。

  • 向社会的行動をすると幸せになれるのか? ベネフィセンスの媒介効果と中学生・成人の比較検討

    木村愛・久保尊洋

    日本心理学会第89回大会 

     More details

    Event date: 2025.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:仙台  

    向社会的行動と幸福感の関連における、ベネフィセンスの役割について検討した。

  • 内的作業モデルがセルフ・コンパッションを媒介して幸福感に与える影響

    永田葵・李敏子・久保尊洋

    日本心理学会第89回大会 

     More details

    Event date: 2025.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:仙台  

    内的作業モデルと幸福感の関連について、セルフコンパッションとの媒介効果に関する結果を発表した。

  • Experiencing Ikigai as the Psychologically Rich Life: An Exploratory Study of Valued Experiences across Three Countries

    Eugene YJ Tee, Daichi Sugawara, Akihiro Masuyama, Takahiro Kubo, Kei Aoki

    IPPA World Congress on Positive Psychology  2025.7 

     More details

    Event date: 2025.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:ブリスベン   Country:Australia  

    生きがいと心理的豊かさとの関連について、日本を含む三か国比較を行った。

  • パネルディスカッション「奄美地方と台風」

    佐藤正樹、木村誠治、坪木和久、御手洗哲司、久保尊洋  [Invited]

    『奄美と台風』シンポジウム  2024.10  東京大学大気海洋研究所/台風科学技術センター

     More details

    Event date: 2024.10

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Venue:アマホームPLAZA(奄美市市民交流センター)  

    風水害が起きたときのストレスや心理ケアに関する講演を行った

display all >>

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2025   Practicum in Psychology A(Short-term Medical Field)

    Graduate School of Education

  • 2025   Theory and practice of Psychological Assessment 1

    Graduate School of Education

  • 2025   Clinical Psychology 1

    Graduate School of Education

  • 2025   Support Theory and Applications in Social Welfare Area

    Graduate School of Education

  • 2025   Seminar on Thesis Writing 2

    Graduate School of Education

display all >>

Charge of off-campus class subject 【 display / non-display

  • 臨床心理学特講Ⅱ

    2023.11 - 2023.12 Institution:筑波大学

     More details

    Level:Postgraduate 

  • 心理学実験実習2

    2018.4 Institution:武蔵野大学

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

 

Committee Memberships 【 display / non-display

  • 日本心理学会 国際委員会

    2023.11  委員

     More details

    Committee type:Academic society 

  • 筑波大学学校教育論集

    2021.7 - 2023.3  編集委員

     More details

    Committee type:Academic society 

  • 教育相談研究

    2021.7 - 2023.3  編集委員

     More details

    Committee type:Academic society 

Social Contribution(Extension lecture) 【 display / non-display

  • 附属特別支援学校PTA防災学習会 講師

    Role(s): Lecturer

    2025.6

     More details

    Type:Lecture

    横浜国立大学附属特別支援学校で、PTA防災学習会の講師として、災害時の心理ケアや災害前に行える心の備えに関する講義を行った。

  • 入学生保護者講演会「思春期の心とネット依存」

    Role(s): Lecturer

    土浦第一高等学校附属中学校主催  2025.3

     More details

    Type:Lecture

    土浦第一高等学校附属中学校で、保護者約60名を対象に、思春期の子どもの理解と対応、SNS依存の理解とその予防方法などについて、ペアワークを交えながら講演を行った。思春期の発達段階について概観し、SNS依存の悪影響や予防方法について、動機づけの理論と依存のメカニズムからそれを説明し、子どもたちがスマホを適切に使えるようにするための方法について学べるようにした

  • 世界一聞きたい台風の授業3 TRC台風専門学校

    Role(s): Guest, Lecturer

    台風科学技術研究センター  2024.10

     More details

    Type:Seminar, workshop

    鹿児島県奄美市の一般市民を対象に、災害に対する心理的備えに関する講演を行った。災害ストレスが引き起こす、心理的身体的な影響や、その対処法などについて説明した。

  • 市民講座「ストレス抱えちゃだめですか?(ストレスマネジメント)」

    Role(s): Lecturer

    龍ケ崎市教育センター  2024.10

     More details

    Type:Lecture

    茨城県龍ケ崎市教育センターで、一般市民、教員、スクールカウンセラー等約20名に対して学校における相談業務をテーマにした講演を行った。学校現場でカウンセリングスキルが必要になる場面について学んだあと、動機づけ面接の中核的スキルについて学び、実践例を確認してから、ペアワークやグループワークを交え、面接のスキルを身につけられるようにした

  • 神奈川県立川和高等学校 大学出張授業

    Role(s): Lecturer

    神奈川県立川和高等学校  2024.6

     More details

    Type:Visiting lecture

    神奈川県立川和高等学校で、高校生を対象としたストレスマネジメントに関する授業を行った。心理的な不適応状態を引き起こす非合理な信念について学び、その対処方法について解説した。

display all >>

Academic Activities 【 display / non-display

  • 学校防災教育拠点 拠点長

    Role(s): Planning, management, etc.

    久保尊洋  2024.6

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

  • 心理学研究 査読

    Role(s): Peer review

    2023.7

     More details

    Type:Peer review 

  • Personality and Individual Differences 査読

    Role(s): Peer review

    2022.7

     More details

    Type:Peer review 

  • 心理学研究 査読

    Role(s): Peer review

    2021

     More details

    Type:Peer review