NAKA Chikaho

Affiliation

Diversity Strategy Promotion Headquarters, D&I Education and Research Center

Job Title

Lecturer


Degree 【 display / non-display

  • Doctor of Education - Tokyo Gakugei University

Campus Career 【 display / non-display

  • 2023.4
     
     

    Duty   Yokohama National UniversityDiversity Strategy Promotion Headquarters   D&I Education and Research Center   Lecturer  

 

Books 【 display / non-display

  • 子どもの貧困とチームアプローチ : "見えない""見えにくい"を乗り越えるために

    入江 優子, 加瀬 進 , 松田 恵示 , 朝倉 隆司 , 伊藤 秀樹 , 大澤 克美 , 小野 學, 風岡 治, 北澤 武, 小池 敏英 , 小岩 大, 竹鼻 ゆかり, 田嶌 大樹, 舘山 典子, 鉃矢 悦朗, 中 知華穂, 中島 佳世, 河 美善, 馬場 幸子, 古家 真, 松川 誠一, 森山 進一郎( Role: Sole author)

    書肆クラルテ  ( ISBN:9784886026583

    CiNii

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

Thesis for a degree 【 display / non-display

  • 小学生における漢字の読字困難のリスク要因に関する研究-ひらがなの読み書きスキル及び認知スキルとの関連に基づく検討―

    中知華穂

    2017.3

    Doctoral Thesis   Single Work  

Papers 【 display / non-display

  • Causal factors for Kanji word-reading difficulty in second to sixth-graders of a Japanese elementally school.

    Naka C., Mekaru M., Iyonaga S., Murohashi H. & Koike T.

    Journal of special education research   7 ( 2 )   101 - 113   2019.2  [Reviewed]

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Single Work  

  • 重度肢体不自由と知的障害を併せもつ子供のコミュニケーションアセスメントに関する一検討ー放課後等デイサービスにおける学習習得状況把握表の活用に基づく検討

    原田勝・成田まい・中知華穂・小池敏英

    十文字学園女子大学特別支援教育研究所研究紀要   17 ( 30 )   2023.3

     More details

    Authorship:Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Single Work  

  • 知的障害児における音節抽出課題としりとり課題の習得経過に関する事例研究

    小池敏英・ 佐々木健太郎・ 中 知華穂

    尚絅学院大学紀要   81   17 - 30   2021.7

     More details

    Authorship:Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Single Work  

  • 小学2年生における読み書きの基礎スキルの評価に基づく漢字読み支援について

    中知華穂

    LD研究   29 ( 4 )   220 - 228   2020.11

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Single Work  

  • LD児の漢字書字学習における保持促進に関する研究-漢字書字の言語手掛かりのリマインド再学習の効果に関する検討-

    西澤幸見・中知華穂・銘苅実土・赤塚めぐみ・小池敏英 

    LD研究   28   72 - 85   2019.2  [Reviewed]

     More details

    Authorship:Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Single Work  

Review Papers 【 display / non-display

  • 言語・コミュニケーションのアセスメントと指導法

    中知華穂

    特別支援教育の実践情報   26   8 - 9   2023.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Single Work  

Awards 【 display / non-display

  • 第27回研究奨励賞

    2015.9   日本特殊教育学会  

    Individual or group name of awards:中知華穂

Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • 読み書き障害児における自己調整学習を促す漢字学習支援方法の開発

    2023.8 - 2025.3

    Grant-in-Aid for Research Activity start-up

    Investigator(s):中知華穂

Presentations 【 display / non-display

  • 読み困難を示すLD児における単語共起性が漢字読みに与える影響

    後藤 隆章,中 知華穂,田丸裕理,赤塚 めぐみ

    日本LD学会第32回大会  日本LD学会

     More details

    Event date: 2023.10

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:広島  

  • 発達支援における多職種連携協働の可能性(7) 子どもの時間を軸にした支援のあり方とは? ~読み書きの困難さに対するアプローチを例に~

    森脇愛子、成田まい、中知華穂

    日本臨床発達心理士会第19回全国大会  日本臨床発達心理士会

     More details

    Event date: 2023.8

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:兵庫  

 

Charge of on-campus class subject 【 display / non-display

  • 2024   Introduction to Diversity & Inclusion

    Liberal Arts Education

Charge of off-campus class subject 【 display / non-display

  • 特別支援教育概論

    2023.4 Institution:共立女子大学

     More details

    Level:Other 

  • 特別支援教育実践研究B

    2017.10 - 2018.2 Institution:東京学芸大学

  • 障害児者の心理・病理

    2017.9 - 2018.2 Institution:埼玉大学

 

Social Contribution(Extension lecture) 【 display / non-display

  • 世田谷区特別支援教育研究協議会「「読めた」「わかった」「できた」 読み書きアセスメントについて」

    Role(s): Lecturer

    2024.1

  • 品川区教育委員会 専門家による訪問相談

    Role(s): Consultant

    2023.9

  • 船橋市教育委員会研修「発達障害を抱える児童生徒の支援の方法」

    Role(s): Lecturer

    2023.7

  • 横浜市教育委員会 専門家支援チーム

    Role(s): Consultant

    2023.4

Academic Activities 【 display / non-display

  • 日本LD学会 研究委員会

    Role(s): Planning/Implementing academic research, Other

    2019.2 - 2021.6