Affiliation |
College of Education, Department of School Education , Specialization in Science Education |
Job Title |
Associate Professor |
Date of Birth |
1973 |
Research Fields, Keywords |
環境化学, 地球化学, 分析化学, 無機化学 |
Mail Address |
|
Education 【 display / non-display 】
-
-2001
Tokyo University of Agriculture and Technology Department of Resources and Environment Sciences, Doctor Course Completed
-
-1998
Tokyo University of Agriculture and Technology Department of Environmental and Natural Resource Science, Master Course Completed
-
-1996
Tokyo University of Agriculture and Technology Department of Biological Production, Graduated
Degree 【 display / non-display 】
-
Doctor of Agriculture - Tokyo University of Agriculture and Technology
-
Master of Agriculture - Tokyo University of Agriculture and Technology
Campus Career 【 display / non-display 】
-
2021.4
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education Department of School Education Specialization in Science Education Associate Professor
-
2017.4-2021.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education Department of School Education Specialization in Science Education Associate Professor
-
2008.4-2017.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences Department of School Education Specialization in Science Education Associate Professor
-
2006.4-2008.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences Department of School Education Specialization in Science Education Lecturer
-
2021.4
Concurrently Yokohama National UniversityGraduate School of Education Professional Schools for Teacher Education Specialization in Education/Special Needs Education Science Associate Professor
External Career 【 display / non-display 】
-
2006.1-2006.3
National Institute of Advanced Industrial Science and Technology Institute for Environmental Management Technology AIST Research Fellow,
-
2004.4-2005.3
Tokyo University of Agriculture and Technology Department of Applied Physics, Faculty of Technology Part-time instructor (Chemical experiment)
-
2003.1-2005.12
Research Fellow of the Japan Society for the Promotion of Science, Institute for Environmental Management Technology, National Institute of Advanced Industrial Science and Technology Special researcher of the Japan Society for the Promotion of Science
-
2001.3-2002.12
National Institute of Advanced Industrial Science and Technology Institute for Environmental Management Technology AIST Research Fellow
Academic Society Affiliations 【 display / non-display 】
-
1997.4
The Geochemical Society of Japan
-
2012.4
日本理科教育学会
-
2019.7
日本科学教育学会
-
2006.4
The Chemical Society of Japan
-
2001.4
The Japan Society for Analytical Chemistry
Research Areas 【 display / non-display 】
-
Nanotechnology/Materials / Analytical chemistry / 地球・環境化学
-
Environmental Science/Agriculture Science / Environmental dynamic analysis / 地球・環境化学
-
Humanities & Social Sciences / Science education
-
Natural Science / Space and planetary sciences
Books 【 display / non-display 】
-
新版 たのしい理科3年〜6年(文部科学省検定済教科書小学校理科用)
小林誠ほか82名 津野 宏を含む( Role: Joint author)
大日本図書
Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction
-
理科の世界1〜3(文部科学省検定済教科書中学校理科用)
有馬朗人ほか70名 津野宏を含む( Role: Joint author)
大日本図書
Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction
-
たのしい理科3年〜6年(文部科学省検定済教科書小学校理科用)
有馬朗人ほか57名 津野 宏を含む( Role: Joint author)
大日本図書
Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction
Papers 【 display / non-display 】
-
コア・サイエンス・ティーチャー(CST)養成の10年~自立的に学びつづける理科教員の養成を目指したCST事業の意義と展望~
津野 宏
横浜国立大学 教育学部紀要I,教育科学 3 120 - 141 2020
Language:The in addition, foreign language Publishing type:Research paper (scientific journal) Single Work
-
CST(地域の核となる理科教員)活動の支援基盤の形成~神奈川CST協会を例として~
津野 宏
日本科学教育学会年会論文集 44 ( 0 ) 45 - 46 2020
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:一般社団法人 日本科学教育学会 Single Work
<p>平成21年度に科学技術振興機構の支援事業としてスタートし,全国16地域で取り組まれてきた地域の核となる理科教員であるコア・サイエンス・ティーチャー(CST)の養成事業において,認定されたCSTの活動支援の方策が常に議論されてきた.その中で,神奈川県においては,認定されたCSTを中心に自主的に活動を行う「神奈川CST協会」を設立し,大学教員と連携しながら活動継続の支援を行ってきた.自発的な活動を通して,専門職としての教員としての意識向上,CSTのあり方の検討が進んできた.自らのあり方を自ら顕彰するCST協会が地域間で連携し,議論することにより,CSTプログラムの共通化の可能性を見いだすことができる.</p>
-
Preliminary Evaluation of Local Structure and Speciation of Lanthanoids in Aqueous Solution, Iron Hydroxide, Manganese Dioxide, and Calcite Using the L3-Edge X-ray Absorption Near Edge Structure Spectra
The Journal of Physical Chemistry A 122 ( 41 ) 8152 - 8161 2018.9 [Reviewed]
Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:American Chemical Society Joint Work
-
Training and expanding the roles of Core Science Teachers in Kanagawa Prefecture
TSUNO Hiroshi
Journal of education design ( 6 ) 35 - 38 2015.1
Language:English Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution) Publisher:Yokohama National Univercity Guraduate School of Education Single Work
-
Speciation study of Cr(VI/III) reacting with humic substances and determination of local structure of Cr binding humic substances using XAFS spectroscopy
Ohta Atsuyuki, Kagi Hiroyuki, Tsuno Hiroshi, Nomura Masaharu, Okai Takashi
GEOCHEMICAL JOURNAL 46 ( 5 ) 409 - 420 2012 [Reviewed]
Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:GEOCHEMICAL SOC JAPAN Joint Work
Review Papers 【 display / non-display 】
-
発熱反応も吸熱反応も進むのはなぜ? 便利なギブスの自由エネルギー、環境問題をエネルギーの視点で読みとく第一歩
津野 宏
中学校教育フォーラム ( 49 ) 2018.4
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (other) Publisher:大日本図書 Single Work
-
神奈川県におけるCST養成と展開 専門職としての教員の姿を求めて
津野宏
Synapse ( 49 ) 6 - 9 2016.3
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media) Publisher:ジアース教育新社 Single Work
特集 CSTの充実と地域理科教育の振興 〜神奈川県内のCST事業とCSTの活躍から何が見えるか〜
-
座談会 神奈川県内のCST事業とCSTの活躍から何が見えるか
津野宏、藤岡一俊、野原博人、上山勝平
Synapse ( 49 ) 20 - 31 2016.3
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media) Publisher:ジアース教育新社 Joint Work
特集 CSTの充実と地域理科教育の振興 〜神奈川県内のCST事業とCSTの活躍から何が見えるか〜
-
コア・サイエンス・ティーチャー(CST)が紡ぐ 新しいネットワークによる理科教育の発展への期待
理数啓林 6 21 - 22 2014.7
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (other) Publisher:啓林館東京本部 Single Work
-
X線吸収微細構造が拓く地球・環境化学の新しい展開:炭酸塩に取り込まれた不純物の存在状態解析を例に
高エネルギー加速器研究機構 2004-8 12 - 22 2004 [Reviewed] [Invited]
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution) Single Work
Other external funds procured 【 display / non-display 】
-
中核的理科教員(CST)と連携した初任教員に期待される理科教育能力の調査研究を元にした小学校教員養成課程における理科教育プログラムの開発
2014.4 - 2015.3
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology 文部科学省 総合的な教師力向上のための調査研究事業
Investigator(s):津野 宏
-
高度な専門職としての小・中学校における中核的理科教員の養成と活用の展開
2013.7 - 2014.3
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology 文部科学省 教員の資質能力向上に係る先導的取組支援事業
Investigator(s):津野 宏
-
地域の教育・研究機関の有機的連携により理科教育の向上を目指す神奈川CSTプラン
2009.11 - 2013.3
Japan Science and Technology Agency 理数系教員(コア・サイエンス・ティーチャー)養成拠点構築事業
Investigator(s):津野 宏
Presentations 【 display / non-display 】
-
初等・中等教育を担う教員人材の育成と教育スキルの伝承
津野宏 [Invited]
第71回 応用物理学会 春季学術講演会 2024.3 公益社団法人 応用物理学会
Event date: 2024.3
Language:Japanese Presentation type:Oral presentation (invited, special)
Venue:東京都市大学世田谷キャンパス
-
地域の核となる理数系教員に求められる資質・能力及び活動
津野宏
2021 福井CST・CMTシンポジウム〜地域の核となる理数系教員に求められる資質・能力及び活動〜 福井大学
Event date: 2021.12
Language:Japanese Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)
Venue:福井大学
-
CST(地域の核となる理科教員)活動の支援基盤の形成~神奈川CST協会を例として~
津野 宏
日本科学教育学会第44回年会 一般社団法人 日本科学教育学会
Event date: 2020.8
Language:Japanese Presentation type:Other
<p>平成21年度に科学技術振興機構の支援事業としてスタートし,全国16地域で取り組まれてきた地域の核となる理科教員であるコア・サイエンス・ティーチャー(CST)の養成事業において,認定されたCSTの活動支援の方策が常に議論されてきた.その中で,神奈川県においては,認定されたCSTを中心に自主的に活動を行う「神奈川CST協会」を設立し,大学教員と連携しながら活動継続の支援を行ってきた.自発的な活動を通して,専門職としての教員としての意識向上,CSTのあり方の検討が進んできた.自らのあり方を自ら顕彰するCST協会が地域間で連携し,議論することにより,CSTプログラムの共通化の可能性を見いだすことができる.</p>
-
地域の核となる理科教員(CST)養成の10年〜神奈川県の事例を含めて〜
津野宏
日本科学教育学会第43回年会 日本科学教育学会
Event date: 2019.8
Language:Japanese Presentation type:Oral presentation (general)
Venue:宇都宮大学
-
LIII吸収端X線吸収端構造(XANES)スペクトルの半値全幅(FWHM)を用いたランタノイド化合物の形態分析
太田充恒, 田中万也, 津野宏
日本地球化学会第64回年会 日本地球化学会
Event date: 2017.9
Language:Japanese Presentation type:Oral presentation (general)
Venue:東京工業大学
Charge of on-campus class subject 【 display / non-display 】
-
2024 理科の高度教育研究方法論
Graduate School of Education
-
2024 理科の教材デザイン論と実践
Graduate School of Education
-
2024 人間社会と科学
Graduate School of Education
-
2024 Senior Thesis / Projects
College of Education
-
2024 Project Studies B (Seminar)
College of Education
Committee Memberships 【 display / non-display 】
-
横浜市立伊勢山小学校 学校運営協議会
2018.4 副会長
Committee type:Municipal
-
横浜市ESD推進コンソーシアム協議会
2016.6 - 2020.3 委員
Committee type:Municipal
-
横浜市男女共同参画審議会
2016.6 - 2019.5 委員
Committee type:Municipal
-
公益社団法人日本地球惑星連合ダイバーシティ推進委員会
2015.12 - 2022.5 委員
Committee type:Academic society
-
日本地球化学会広報委員会
2015.11 - 2019.8 委員
Committee type:Academic society
Social Contribution(Extension lecture) 【 display / non-display 】
-
神奈川県立光陵高等学校 総合的な学習の時間での講演
Role(s): Lecturer, Consultant
神奈川県立光陵高等学校 2018.10
Audience: High school students
Type:Visiting lecture
-
ESD 多(他)文化わくわくワークショップ〜半分じゃない・2つで1つ〜
Role(s): Host, Other
神奈川県ユネスコスクール連絡協議会 横浜市立日枝小学校 2018.6
Audience: Teachers
Type:Seminar, workshop
-
横浜市教育委員会 ESD推進のための教職員研修資料「見直す つなげる 変わる 地域で、世界へ」編集
Role(s): Edit
横浜市教育委員会 2017.3
Audience: Teachers
Type:Other
-
免許状更新講習講師
Role(s): Lecturer
2016.8
Audience: Teachers
Type:Other
-
青少年のための地球化学フォーラム
Role(s): Planner, Logistic support
ゴールドシュミット国際会議組織委員会 横浜 2016.7
Audience: Schoolchildren, Junior high school students, High school students, University students, Graduate students, Teachers, Parents/Guardians, General public
Type:Extension Lecture
横浜での国際会議開催に合わせて、青少年向けの公開講座を企画運営を行った。