Affiliation |
College of Education, Department of School Education , Specialization in Science Education |
Job Title |
Professor |
Research Fields, Keywords |
metacognition, 科学教育, collaborative learning, self-regulated learning, 電子黒板, representation, science education |
Mail Address |
|
Related SDGs |
WADA Ichiro
|
The Best Research Achievement in Research Career 【 display / non-display 】
-
【Published Thesis】 A Study on the Effects of Children's Evaluation Judgments on Self-Regulated Learning in Science(Journal of research in science education) 2024.03
【Book】 理論と実践をつなぐ理科教育学研究の展開 2022.07
【Awards】 日本理科教育学会賞 2018.08
The Best Research Achievement in the last 5 years 【 display / non-display 】
-
【Published Thesis】 A Study on the Effects of Children's Evaluation Judgments on Self-Regulated Learning in Science(Journal of research in science education) 2024.03
【Published Thesis】 Journal of the College of Education, Yokohama National University. The educational sciences 2024.03
【Published Thesis】 a case study on the relationship between Representation and affordance in science learning: 2022.11
【Book】 理論と実践をつなぐ理科教育学研究の展開 2022.07
【Published Thesis】 A Case Study of Students' Representational Fluency in Elementary School Science Learning 2021.11
Education 【 display / non-display 】
-
東京学芸大学大学院連合学校 教育学研究科 学校教育学専攻 Doctor Course Completed
Campus Career 【 display / non-display 】
-
2023.4
Concurrently Yokohama National UniversityCollege of Education
-
2022.4-2024.3
Concurrently Yokohama National UniversityGraduate School of Education Professional Schools for Teacher Education
-
2021.4
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education Department of School Education Specialization in Science Education Professor
-
2017.4-2021.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education Department of School Education Specialization in Science Education Professor
-
2016.4-2017.3
Duty Yokohama National UniversityCollege of Education and Human Sciences Department of School Education Specialization in Science Education Professor
External Career 【 display / non-display 】
-
2016.11
Professor
-
2014.4-2020.3
-
2013.4-2017.3
-
2012.4-2015.3
-
2010.4-2012.3
Associate Professor
Academic Society Affiliations 【 display / non-display 】
-
2003
日本理科教育学会
-
2007
日本教科教育学会
-
2015
臨床教科教育学会
-
2005
日本科学教育学会
-
2005
日本教育工学会
Research Areas 【 display / non-display 】
-
Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education
Qualification acquired 【 display / non-display 】
-
高等学校教諭専修免許(理科)
-
中学校教諭専修免許(理科)
-
高等学校教諭1種免許(理科)
-
高等学校教諭1種免許(情報)
-
中学校教諭1種免許(理科)
Research Career 【 display / non-display 】
-
調整学習を通じた科学的説明能力の育成を促進する理科授業デザイン方略の開発
Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: 2024.4 - 2028.3
-
理科における社会的文脈を考慮した調整学習を促進する授業デザイン方略に関する研究
Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: 2021.4 - 2024.3
-
理科における社会的文脈を考慮した調整学習に関する基礎的研究
Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: 2016.4 - 2019.3
-
協同的学習を通じた子どもの自律的な思考・表現を深化させる理科授業システムの開発
Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: 2013.4 - 2016.3
-
理科教育における自己調整学習の成立過程に関する研究
Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: 2010.4 - 2012.3
Books 【 display / non-display 】
-
理論と実践をつなぐ理科教育学研究の展開
和田一郎,藤井浩樹,佐藤寛之,山口悦司,出口明子,山下修一,久保田善彦( Role: Edit)
東洋館出版社
Language:Japanese Book type:Scholarly book
-
みんなと学ぶ小学校理科 教科書3-6年
森本信也,森藤義孝,和田一郎,佐藤寛之,渡辺理文他( Role: Contributor)
学校図書株式会社 ( ISBN:9784762554384 )
Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction
-
みんなと学ぶ小学校理科 教師用指導書 研究編
森本信也,森藤義孝,和田一郎,中田朝夫,小野瀬倫也,佐藤寛之,黒田篤志,渡辺理文,八嶋真理子( Role: Contributor)
学校図書株式会社 ( ISBN:9784762554384 )
Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction
-
初等理科教育法~先生を目指す人と若い先生のために~
磯崎哲夫,赤松雄介,石井英真,内海志典,越智拓也,河合彰浩,佐藤崇之,菅原雄貴,高橋一将,富田瑞枝,平野俊英,峯田武典,山田真子,吉永紀子,和田一郎,渡辺理文( Role: Contributor)
学校図書
Language:Japanese Book type:Scholarly book
-
みんなと学ぶ小学校理科 教師用指導書 研究編
森本信也,森藤義孝,和田一郎,中田朝夫,小野瀬倫也,佐藤寛之,黒田篤志,甲斐初美,渡辺理文,野原博人,八嶋真理子( Role: Contributor)
学校図書株式会社 ( ISBN:9784762554384 )
Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction
Thesis for a degree 【 display / non-display 】
-
子どもの科学概念構築に関わる表象機能についての研究
和田一郎
2009.3
Doctoral Thesis Single Work
Papers 【 display / non-display 】
-
和田一郎,澤田大明,桝渕幸人
横浜国立大学教育学部紀要Ⅰ(教育科学) 7 348 - 361 2024.3
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution) Publisher:横浜国立大学教育学部 Joint Work
-
理科学習における分散認知を基軸としたアフォーダンスと表象の関連
鈴木 進, 峯田 武典, 和田 一郎
理科教育学研究 65 ( 1 ) 133 - 146 2024.7 [Reviewed]
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:一般社団法人 日本理科教育学会 Joint Work
Other Link: https://www.jstage.jst.go.jp/article/sjst/65/1/65_23076/_article/-char/ja
-
Points to Attention to Pass the Review for Getting Acceptance Answer: Part 3
The Editorial Board of the Journal of Research in Science Education, WADA Ichoro, UCHINOKURA Shingo … Show more authors
The Editorial Board of the Journal of Research in Science Education, WADA Ichoro, UCHINOKURA Shingo, ONOSE Rinnya, KINOSHITA Hiroyoshi, YAMAMOTO Tomokazu, YAMAMOTO Yoko, YOSHIDA Akira, GOTO Daijiro, WATANABE Masafumi Hide authors
Journal of Research in Science Education 65 ( 1 ) 241 - 245 2024.7
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:Society of Japan Science Teaching Joint Work
-
A Study on the Effects of Children's Evaluation Judgments on Self-Regulated Learning in Science
SAITO Noriaki, WADA Ichiro
Journal of research in science education 64 ( 3 ) 189 - 202 2024.3 [Reviewed]
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:Society of Japan Science Teaching Joint Work
Other Link: https://doi.org/10.11639/sjst.A23001
-
小学校理科における意味形成の過程の分析 ―第6 学年「植物の養分と水の通り道」を事例に―
阿部共沙,遠藤寛,和田一郎
教育デザイン研究 15 ( 1 ) 141 - 149 2024.3 [Reviewed]
Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution) Single Work
Review Papers 【 display / non-display 】
-
「理科教育学研究」投稿前に注意してほしいこと(2)
「理科教育学研究」編集委員会, 和田 一郎, 内ノ倉 真吾, 小野瀬 倫也, 木下 博義, 山本 智一, 山本 容子, 吉田 安規良, 後藤 大二郎, 渡辺 理文
理科教育学研究 2024.3
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal) Single Work
-
問題解決における子どもに活動させる意味ー小学校第3学年「ゴムの力の働き」を事例に
鈴木進・峯田武典・和田一郎
理科の教育(東洋館出版社) 72 ( 857 ) 44 - 45 2023.12
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media) Single Work
-
「理科教育学研究」投稿前に注意してほしいこと(1)
「理科教育学研究」編集委員会, 和田 一郎, 内ノ倉 真吾, 小野瀬 倫也, 木下 博義, 山本 智一, 山本 容子, 吉田 安規良, 後藤 大二郎, 渡辺 理文
理科教育学研究 2023.11
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal) Single Work
-
科学的な探究の観点から中学校理科の教科書を読み解く
和田一郎
指導と評価(図書文化) 58 - 59 2023.6
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media) Single Work
-
理科の学習を通してどのように子どもの思考は高まるのか
佐野綾音・遠藤寛・岩本俊・和田一郎
理科の教育(東洋館出版社) 72 ( 846 ) 50 - 51 2023.1
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media) Single Work
Awards 【 display / non-display 】
-
日本理科教育学会賞
2018.8 一般社団法人日本理科教育学会
Individual or group name of awards:和田一郎
Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display 】
-
調整学習を通じた科学的説明能力の育成を促進する理科授業デザイン方略の開発
2024.4 - 2028.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
Investigator(s):和田一郎
Authorship:Principal investigator Grant type:Competitive
-
個別最適な学びと協働的な学びを結ぶICT活用型アーギュメント指導のプログラム開発
2023.4 - 2027.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
Investigator(s):山本智一
Authorship:Coinvestigator(s) Grant type:Competitive
-
理科における社会的文脈を考慮した調整学習を促進する授業デザイン方略に関する研究
2021.4 - 2024.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Investigator(s):和田一郎
Grant type:Competitive
-
理科における社会的文脈を考慮した調整学習に関する基礎的研究
2016.4 - 2019.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Investigator(s):和田一郎
Grant type:Competitive
-
児童・生徒に「汎用的な資質・能力」を育成するための理科教員養成プログラムの開発
2015.4 - 2018.3
科学研究費補助金 Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Investigator(s):森本信也
Grant type:Competitive
Other external funds procured 【 display / non-display 】
-
学校変革を促す研修転移への取り組み
2024.4 - 2026.3
独立行政法人教職員支援機構における連携教職大学院等を 対象とする地域センター事業
Authorship:Other
-
学校現場への研修転移に資する研修成果可視化システムの開発
2023.6 - 2024.3
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology 教員研修の高度化に資するモデル開発事業
Authorship:Other
-
教科横断的なプログラミング的思考を育成するための教職カリキュラムの調査と開発
2019.4 - 2020.3
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology 教員の養成・採用・研修の一体的改革推進事業 先導的な教職科目の在り方に関する研究
-
総合的な教師力向上のための調査研究事業
2016.4 - 2017.3
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology 「養成」と「研修」を一体化させ重層的に教師力の育成を図る「学校インターンシップ」科目の構築
-
中学生・高校生におけるパフォーマンスを通した科学的思考力・表現力の育成とその実践による検証
2015.4 - 2016.3
Private Foundations 中谷医工計測技術振興財団 科学教育振興助成
Investigator(s):森本信也
Presentations 【 display / non-display 】
-
A Study of Teaching Methods to Promote the Relationship between the Modeling Learning Cycle and Metacognitive Functions in Elementary School Science
Tatsuya INOGUCHI,Ichiro WADA [Invited]
The 18th International Symposium on Teacher Education in East Asia 2024.11 ICUE
Event date: 2024.11
Language:English Presentation type:Poster presentation
Venue:Seoul National University of Education, Seoul, Korea
-
A Teaching Perspective to Promote Scientific Modeling in Elementary School Children
Miyu NAKANO,Ichiro WADA [Invited]
The 18th International Symposium on Teacher Education in East Asia 2024.11 ICUE
Event date: 2024.11
Language:English Presentation type:Poster presentation
Venue:Seoul National University of Education, Seoul, Korea
-
Research on the Transformation of a Science Teacher’ Competencies through Lesson Study
Hideki HOKARI,Ichiro WADA [Invited]
The 18th International Symposium on Teacher Education in East Asia 2024.11 ICUE
Event date: 2024.11
Language:English Presentation type:Poster presentation
Venue:Seoul National University of Education, Seoul, Korea
-
小学校理科における「対話的な学び」から「主体的な学び」の個人内への移行に関する研究
阿部共沙, 佐野綾音, 和田一郎
日本科学教育学会第48回年会
Event date: 2024.9
Language:Japanese Presentation type:Oral presentation (general)
Venue:函館工業高等専門学校
-
高等学校生物における生徒の概念に基づく推論能力を高める授業デザイン
林田知子, 和田一郎
日本科学教育学会第48回年会
Event date: 2024.9
Language:Japanese Presentation type:Oral presentation (general)
Venue:函館工業高等専門学校
Preferred joint research theme 【 display / non-display 】
-
小・中・高等学校の理科授業開発に関する研究
Past of Collaboration and Commissioned Research 【 display / non-display 】
-
学習を調整できる児童が育つ理科学習
Offer organization: 名古屋市教育委員会 Cooperative Research within Japan
Project Year: 2022.7 - 2023.3
-
見方・考え方を働かせる理科学習
Offer organization: 名古屋市教育委員会 Cooperative Research within Japan
Project Year: 2021.7 - 2022.3
-
科学的概念の形成を促す理科学習
Offer organization: 名古屋市教育委員会 Cooperative Research within Japan
Project Year: 2020.7 - 2021.3
-
知識を活用することができる児童の育成
Offer organization: 名古屋市教育委員会 Cooperative Research within Japan
Project Year: 2019.7 - 2020.3
-
見通しをもって観察・実験に取り組むことができる児童を育てる理科学習
Offer organization: 名古屋市教育委員会 Cooperative Research within Japan
Project Year: 2018.7 - 2019.3
Charge of on-campus class subject 【 display / non-display 】
-
2024 人間社会と科学
Graduate School of Education
-
2024 Senior Thesis / Projects
College of Education
-
2024 Project Studies B (Seminar)
College of Education
-
2024 Integrated Seminar on Science Education
College of Education
-
2024 Special Lecture on Science Education Ⅱ
College of Education
Charge of off-campus class subject 【 display / non-display 】
-
中学校理科教育法
Institution:北海道教育大学
-
小学校理科教育法
Institution:北海道教育大学
-
理科教育学特別演習
Institution:北海道教育大学
-
高等学校理科教育法
Institution:北海道教育大学
-
理科教育法1
Institution:東海大学
Committee Memberships 【 display / non-display 】
-
一般社団法人日本理科教育学会
2021.8 理事
Committee type:Academic society
-
文部科学省 新たな教師の学びの姿を支える教員養成・研修機能に関する調査研究委託事業審査委員会
2022.6 委員
Committee type:Government
-
日本教職大学院協会
2021.5 - 2023.5 理事
Committee type:Academic society
-
一般社団法人日本理科教育学会 「理科教育学研究」編集委員会
2021.8 編集委員長
Committee type:Academic society
-
一般社団法人日本理科教育学会創立70周年記念誌出版事業会
2021.3 - 2022.12 編集委員長
Committee type:Academic society
Social Contribution(Extension lecture) 【 display / non-display 】
-
中央教育審議会「令和の日本型学校教育」を担う教師の在り方特別部会基本問題小委員会(第6回)会議
Role(s): Panelist
中央教育審議会「令和の日本型学校教育」を担う教師の在り方特別部会基本問題小委員会 2022.4
-
藤沢市理科研究会
Role(s): Consultant
2024.8
Audience: Teachers
Type:Lecture
-
横浜市立三ツ沢小学校重点研究会
Role(s): Lecturer, Consultant
2024.5
Audience: Teachers
Type:Research consultation
-
小田原・足柄下地区理科部会研究会
Role(s): Lecturer
2024.5
Audience: Teachers
Type:Lecture
-
CST認定後の未来
Role(s): Host
横浜国立大学,神奈川CST協会 2024.3